■ عدول در نماز به چه معنا است و چه مواردی را شامل می‌شود؟

پاسخ از طرف محمد دماوندی: عدول در نماز، به این معنا است که انسان در هنگام خواندن نماز، نیّتش را از نمازی به نماز دیگر برگرداند.
این کار به لحاظ حکم شرعی اقسام مختلفی دارد که در ذیل به شرح هر یک می‌پردازیم:
مواردی که عدول جایز است
1. عدول نیت از نماز ادا به نماز قضا؛ با دو شرط: الف. وقت نماز ادا تنگ نباشد، ب. عدول ممکن بوده و محل آن نگذشته باشد.[1] البته این فرض، گاهی حکم استحباب را پیدا می‌کند؛ مثلاً نمازگزار در حال خواندن نماز ظهر یادش می‌آید که نماز صبح را نخوانده است. در این‌جا عدول از نماز ظهر به قضای صبح مستحب است، به شرطی که وقت وسعت داشته و از رکعت دوم نگذشته باشد.
2. عدول از نماز جماعت به نماز فرادا؛ البته برخی از فقها، در جایی که فرد قبل از نماز، قصد عدول و فرادا کردن نماز را داشته باشد، اشکال کردند.[2]
3. عدول از نماز شکسته به نماز تمام و عکس آن، در اماکن چهار‌گانه‌ای که بین نماز شکسته و تمام مخیّر است.[3]
4. عدول از یک امام جماعت به امام جماعت دیگر، اگر مشکلی برای امام جماعت اول پیش آمد.[4]
مواردی که عدول مستحب است
1. از واجب به نافله، در جایی که بخواهد به نماز جماعت برسد؛ مثلاً نیت نماز ظهر را به نافله آن تغییر داده و در پایان رکعت دوم، سلام می‌دهد.[5]
2. از واجب به نافله، در نماز ظهر جمعه که مستحب است در رکعت اول سوره جمعه و در رکعت دوم سوره منافقون خوانده شود، اگر از روی فراموشی سورۀ دیگری به جای یکی از این دو سوره خوانده شود؛ چنانچه به نصف سوره نرسیده باشد، مستحب است، آن سوره را رها کرده و سوره جمعه و منافقون را بخواند، ولی اگر از نصف سوره گذشته باشد، مستحب است نماز را به نافله تغییر داده و مجدداً نماز ظهر را (همراه با سوره جمعه و منافقون) بخواند.[6]
مواردی که عدول واجب است
1. عدول نیت از نماز لاحق به نماز سابق؛ البته با دو شرط: الف. وقتِ کافی وجود داشته باشد؛ ب. محل عدول نگذشته باشد، که اگر گذشته باشد نماز لاحق درست است؛ مثلاً، فرد در بین نماز عصر، متوجه می‌شود که نماز ظهر را نخوانده یا شک کند که آیا نماز ظهر را به جا آورده یا نه؟ در این‌جا واجب است نیت را از نماز عصر به ظهر برگردانده و نماز را ادامه دهد.[7]
2. عدول نیت، از نماز شکسته به نماز تمام؛ وقتی شخص مسافر در بین نماز، تصمیم به ده روز ماندن در مکان سفرش بگیرد.[8]
3. عدول نیت، از نماز تمام به نماز شکسته؛ در جایی که شخص مسافر، قصد ماندن ده روز داشته و در بین اولین نمازش از قصدش برگردد. در این صورت، باید نماز چهار رکعتی را دو رکعتی بخواند. البته اگر بعد از رکوع رکعت سوم نیتش تغییر کند، نمازش باطل است.[9]
مواردی که عدول ممنوع است
1. عدول از نماز قضا به نماز ادا؛[10] پس اگر وقت نماز ادا تنگ بود، باید نماز قضا را رها کرده و نماز ادا را بخواند.
2. عدول از نماز سابق به لاحق؛ مثلاً نمازگزار بین نماز ظهر یادش بیاید که نماز ظهر را خوانده است، در این‌جا نمی‌تواند نیتش را به نماز عصر تغییر دهد.[11]
3. عدول از نماز مستحب به مستحبی دیگر.[12]
4. عدول از نماز مستحب به واجب.[13]
5. عدول از نماز فرادا به جماعت؛[14] یعنی اگر وسط نماز از جماعت جدا شد، بنابر احتیاط واجب نمی‌تواند مجدداً برگردد.
6. عدول از نماز لاحق احتیاطی به سابق؛[15] پس اگر نماز عصر یا عشا را از روی احتیاط می‌خواند، و متوجه شود نماز ظهر یا مغرب را نخوانده است، نمی‌تواند نیّتش را به آنها برگرداند.

[1]. امام خمینى، سید روح اللّٰه، توضیح المسائل (محشّٰى - امام خمینى)، ج‌1، ص 424، م 763، قم، دفتر انتشارات اسلامى، چاپ هشتم، 1424ق.
[2]. برای آگاهی بیشتر در این زمینه ر.ک: نمایه 64968 (عدول از نماز جماعت به فرادا).
[3]. برای آگاهی بیشتر در این زمینه ر.ک: نمایه 13809 (کامل بودن نماز در حرم امام حسین).
[4]. برای آگاهی بیشتر در این زمینه ر.ک: نمایه 20161 (حدث در نماز جماعت).
[5]. امام خمینى، سید روح اللّٰه، نجاة العباد، ص 149، م 8، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، چاپ اول، 1422ق.
[6]. شیخ صدوق، محمّد بن على بن بابویه، من لا یحضره الفقیه، مترجم، غفارى، على اکبر، ج ‌2، ص 84، تهران، نشر صدوق، چاپ اول، 1409ق.
[7]. ر. ک: امام خمینى، سید روح اللّٰه، توضیح المسائل (محشّٰى - امام خمینى)، ج‌1، ص 422 - 433، م 757 و 758 و 759.
[8]. ر. ک: همان، ص 722، م 1345.
[9]. ر. ک: همان، ص 723، م 1346.
[10]. ر. ک: همان، ص 424، م 762.
[11]. ر. ک: همان، ص 421، م 756.
[12]. شبیرى زنجانى، سید موسى، رساله توضیح المسائل، ص 171، م 770، قم، سلسبیل، چاپ اول، 1430ق.
[13]. ر. ک: همان؛ امام خمینى، سید روح اللّٰه، توضیح المسائل (محشّٰى - امام خمینى)، ج‌1، ص 424، م 762.
[14]. نجفى (صاحب الجواهر)، محمد حسن، مجمع الرسائل، ص 349، م 1090، مشهد، مؤسسه صاحب الزمان، چاپ اول، 1415ق.
[15]. ر. ک: خمینى، سید روح اللّٰه، توضیح المسائل (محشّٰى - امام خمینى)، ج‌1، ص 424، م 761.cv
1397/12/18 ساعت 12:26
کد : 614
لینک مطلب

■ من دانش آموز دبیرستانی هستم؛ پیام امام خامنه ای به اجلاس سراسری نماز این بود که؛ مدارس را به نماز خوانی نوجوانان مزین کنید . وظیفه ما دانش آموزان در مورد فرمایش آقا چیست؟

1. اهتمام به نماز اول وقت و نماز جماعت 2. به عنوان یک دانش آموز نماز خوان در بقیه موارد نیز الگو باشید (درس، انضباط، اخلاق و ...) 3. بالا بردن اطلاعات معارفی نماز 4. یاد گرفتن شیوه های دعوت دیگران به نماز 5. ارتباط گیری با سایر دانش آموزان جهت جذ ...

■ معنای وضو چیست ؟ چند نوع می توان وضو گرفت ؟

وضو در لغت به معنای نظافت و تمیز کردن است. و در اصطلاح فقه عبارت است از : شستن مخصوص که می تواند ترتیبی یا ارتماسی باشد. وضوی ترتیبی یعنی به قصد قربت و اطاعت از فرمان خدا، ابتدا صورت و بعد دست راست و سپس دست چپ را بشوید. ان گاه با رطوبتی که از شس ...

■ سلام لطفا بفرمایید ثواب و فضیلت سجده چیست؟

رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله) فرمودند: هر كس يك سجده بجاى آورد، يك گناه او بخشيده مى‏شود و يك درجه بر مقامش (نزد خداوند) افزوده مى‏شود. (1) همچنین حضرت على عليه السّلام فرمودند: هر گاه يكى از شما سجده كند در حالى كه دو كف دست خود را بر زمين بگذا ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانسایت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز