■ آیا توصیه شده است بعد از ادای نماز جماعت و یا فرادا، اندکی همانجا نشسته و در ترک محل نماز عجله نکنیم؟
پاسخ از طرف محمد دماوندی: در «أمالی» شیخ صدوق[1] (م 381ق)؛ روایتی مسند از ابوسعید خدری از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است: «... کسى از شما نباشد که در خانه خود تطهیر کند و با مسلمانان نماز جماعت خوانده و همانجا منتظر نماز دیگر بماند جز آنکه فرشتگان گویند: خدایا! او را بیامرز خدایا! به او رحم کن».
این روایت در برخی متون حدیثی اهلسنت نیز به صورت مسند از ابو سعید خدری نقل شده است.[2]
سند این روایت همانطور که برخی گفتهاند قوی است.[3]
به هر حال؛ آنچه در این روایت آمده این است؛ کسی که در نماز جماعت شرکت کند و منتظر نماز دیگری باشد؛ مثلاً نماز ظهر را به جماعت بخواند و در جای خود بنشیند و منتظر نماز بعدی - یعنی مثلاً نماز عصر- باشد تا آنرا هم به جماعت بخواند، فرشتگان برای او طلب آمرزش و رحمت میکنند؛ از اینرو، از این روایت به خصوص فهمیده نمیشود که چنین ثوابی برای نماز فرادا هم باشد. هرچند خواندن تعقیبات وارده (دعا و ذکر و قرآن) بعد از نماز - چه نماز جماعت و چه فرادا- سفارش شده است و اگر نمازگزار مشغول به اینها باشد، مستحب است و در واقع، پسندیده است که مقداری بنشیند و به فراخور حال خویش به تعقیبات مشغول باشد تا به ثوابهای دعا و ذکر و قرآن برسد. نه اینکه بعد از نماز عجله کند و از جایگاه خود برخیزد و به تعقیبات بی توجه باشد، مگر اینکه عذر شرعی داشته باشد.
[1]. ابن بابویه، محمد بن على، الأمالی، ص 322، تهران، کتابچى، چاپ ششم، 1376ش؛ ر. ک: فتال نیشابورى، محمد بن احمد، روضة الواعظین و بصیرة المتعظین، ج 2، ص 334، قم، انتشارات رضى، چاپ اول، 1375ش.
[2]. ابوبکر بیهقی، أحمد بن الحسین، السنن الکبرى، ج 2، ص 25 – 26، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ سوم، 1424ق؛ ابن شاهین بغدادی، أبو حفص عمر بن أحمد، الترغیب فی فضائل الأعمال و ثواب ذلک، ص 27، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول، 1424ق؛ ابن ابی اسامه، أبو محمد الحارث بن محمد، بغیة الباحث عن زوائد مسند الحارث، ج 1، ص 271 – 272، مدینه، مرکز خدمة السنة و السیرة النبویة، چاپ اول، 1413ق.
[3]. مجلسى، محمدتقى، لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقیه، ج 4، ص 421، قم، مؤسسه اسماعیلیان، 1414ق.
■ آيا پيامبر(ص) در نمازشان قنوت مي خواندند؟ اگر خير پس اين حکم چگونه پيدا شده است و اگر بله چرا اغلب مسلمانان اين حکم را در احکام فقهي خود ندارند؟
قنوت از مستحبات نماز واجب و مستحبی است و در کتب شيعه، روايات معتبري از رسول اکرم صلي الله عليه وآله وسلم و ائمه اطهار عليهم السلام نقل شده است که تمامی بر فضيلت قنوت در تمام نمازها گواهی می دهد.
علامه محمد تقی مجلسی در کتاب فقهی گرانسنگ« لوامع صا ...
■ متصدی اقامه نماز در ادارات دولتی چه كسی است ؟
با سلام
عمده دستگاه ها، مسئول ستاد اقامه نماز دارند که معمولا مسئولان فرهنگی یا روابط عمومی ها، عهده دار این مسئولیت هستند.
اما در سطخ استانی، در هر دستگاهی، مسئول مستقیم وجود دارد.
این از جهت تشکیلات اداری. اما از نظر خداوند، همه مسئولیم. ...
■ چرا نماز را به عربي بخوانيم ؟
1-رمزوحدت ونشانه یگانگی ویکپارچگی مسلمانان است امروزه متفکران برانند تامردم جهان به صورت یک کشورواحددرنیایند سعادتمند نخواهند شدوبرای این کار نقشه هایی طرح کرده اند که یکی ازانها داشتن زبان بین المللی است چراکه داشتن زبان واحد برای جمعیتی زیادنشان ا ...