■ خواندن نماز شب و دیگر نمازهای مستحبی در مسجد بهتر است یا در خانه؟

پاسخ: چندین روایت وجود دارد که به خواندن نمازهای مستحبی در خانه توصیه می‌کند؛ و دلیلش نیز می‌تواند آن باشد که چنین عبادت مخفیانه‌ای به اخلاص نزدیک‌تر بوده و از ریا به دور است؛[1] چنان‌که پیامبر خدا(ص) فرمودند:
«اى مردم! در خانه‌هایتان نماز بخوانید و نافله‌ها را در آنها ترک نکنید».[2]
«برترى نماز نافله در نهان بر نافله آشکار، مانند برترى نماز واجب بر نافله است».[3]
«برترین نماز، نماز انسان در خانه‌اش است جز نماز واجب».[4]
«نماز مستحبّى مخفیانه، بیست و پنج برابر نمازی می‌ارزد که در برابر مردم به جا آورده شود».[5]
با تمام آنچه گفته شد، دلیل این برتری، جلوگیری از ریا است، و گرنه تردیدی نیست که انجام عبادات واجب و مستحب در مسجد - در شرایط برابر - برتر از انجام آن در مکان‌های دیگر است، از این گزارشی وجود دارد که پیامبر اکرم(ص) نماز شب خود را هم در مسجد می‌خواند.[6] و نیز در روایتی توصیه شده است که نماز واجب و مستحب و نمازهای قضا در مسجد اقامه شود.[7] به همین دلیل، برخی از فقها خواندن نماز مستحبی در مسجد را بهتر می‌دانند.[8]
از این‌رو، می‌توان گفت؛ اگر کسی در مسجد نماز نافله را بخواند و ایمن از ریا باشد، و یا با این عمل، مردم را به خواندن نماز نافله به عنوان یک کار خیر و پسندیده ترغیب نماید، خواندن نمازهای مستحبی در مسجد نیکو و پسندیده است.[9] و به جهت عمومات نماز خواندن در مسجد[10] دارای ثواب است. اما اگر کسی قدرت کنترل نفس خود را نداشته و دچار ریا می‌شود، بهتر است تا رفع این نقیصه، مخفیانه نماز بگذارد؛ چه در مسجدی خلوت و چه در خلوتی دیگر غیر از مسجد.

[1]. ر. ک: حر عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، «بَابُ اسْتِحْبَابِ صَلَاةِ النَّوَافِلِ فِی الْمَنْزِلِ وَ اتِّخَاذِ بَیْتٍ فِی الدَّارِ لِلصَّلَاةِ وَ إِخْفَاءِ النَّوَافِلِ ...»، ج ‏5، ص 294، قم، مؤسسة آل البیت(ع)، چاپ اول، 1409ق؛ نجفی، محمد حسن، جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام، ‌ج ‌14، ص 145، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ هفتم، 1404ق.
[2]. متقی هندی، علاء الدین علی بن حسام الدین، کنز العمال فی سنن الأقوال و الأفعال، محقق، بکری حیانی، صفوة السقا، ج 7، ص 772، بیروت، مؤسسة الرسالة، چاپ پنجم، 1401ق.
[3]. طوسى، محمد بن الحسن، الأمالی، ص 530، قم، دار الثقافة، چاپ اول، 1414ق.
[4]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج ‏31، ص 10، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق؛ شیبانی، أحمد بن محمد بن حنبل، مسند أحمد، محقق، شعیب الأرنؤوط، عادل مرشد، ج 35، ص 459، بیروت، مؤسسة الرسالة، چاپ اول، 1421ق.
[5]. کنز العمال فی سنن الأقوال و الأفعال، ج 3، ص 24.
[6]. ر. ک: طوسى، محمد بن الحسن‏، تهذیب الأحکام، ج ‏2، ص 334، تهران، دار الکتب الإسلامیه‏، چاپ چهارم‏، 1407ق.
[7]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج ‏3، ص 371، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
[8]. ابوصلاح حلبی، تقى الدین بن نجم الدین‌، الکافی فی الفقه، محقق، استادی، رضا، ص 152، اصفهان، کتابخانه عمومى امام امیر المؤمنین(ع)، چاپ اول، 1403ق.
[9]. موسوی عاملی، محمد بن علی، مدارک الاحکام فی شرح شرائع الإسلام، ج 4، ص 407، بیروت، مؤسسه آل البیت(ع)، چاپ اول، 1411ق؛ بهجت، محمد تقی، جامع المسائل، ج ‌1، ص 548، قم، دفتر معظم‌له‌، چاپ دوم‌، 1426ق.
[10]. نراقی، ملا احمد بن محمد مهدی، مستند الشیعة فی أحکام الشریعة، ج ‌4، ص 473، قم، مؤسسه آل البیت(ع)، چاپ اول، 1415ق؛ ر. ک: وسائل الشیعة، ج ‏5، ص 193 و 201؛ همچنین روایاتی مانند: «عَلَیکُم بِالصَّلاةِ فِی المَساجِد»؛ کافی، ج ‏2، ص 635.
1397/11/18 ساعت 14:25
کد : 588
لینک مطلب

■ با وجود اهمیت بالای نماز چرا خداوند در قرآن مهمترين شيوه راز و نياز با خود را براي ما شرح نداده است؟

قرآن معجزه دائمي پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله است وبه مثابه قانون اساسي اسلام مي باشد ودر قانون اساسي همان گونه که از اسم او پيداست اصول اساسي بيان مي شود نه جزئيات آن،زيرا اگر بنا باشددر هر موضوعي وارد جزئيات شود وبه همه سؤالات در زمينه آن موضوع ...

■ اگر شخصی ناشنوا به دنیا آمده باشد و هیچگونه آموزشی برای صحبت کردن ندیده باشد تکلیف نماز آن شخص چیست؟

واجب است که یاد بگیرد و نماز را انجام دهد و آنچه ذکر شده باعث سقوط تکلیف نمی‌شود و اگر یادگیری نماز موجب عسر و حرج شدید باشد به هر مقداری که می‌تواند باید بخواند. استفتائات امام خامنه ای ...

■ بنا به نظر شیعه چرا خواندن نماز با مهر كربلا ثواب بيشتري دارد؟

علامه امينى(ره) در این باره مى‏فرمايد:«اين امر بر دو اصل اساسى استوار است: الف) آن كه شيعه اماميه در صدد آن است كه براى خود تربت و مهرى پاك به همراه داشته باشد تا بر آن سجده نمايد. ب) برخى از مكان‏ها بر بعضى ديگر برترى دارد، لذا آثار و بركاتى بر آن ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز