■ مشهور است که امام حسین (ع) در عاشورا برای کسی که وقت نماز را یادآور شد دعا کردند؟ آیا خود ایشان وقت نماز را نمیدانستند؟!
پاسخ: با توجه به متن روایت که آنرا بیان میکنیم، امام حسین(ع) در پاسخ به این یاور خود، مطلب را به گونهای بیان کردند که گویا آگاهی از وقت نماز داشتند(و شاید در صدد آن بودند که در اولین فرصت، آن را اقامه کنند)، و دعای حضرت تنها برای تشویق فردی بود که تصمیم داشت قبل از شهادتش نمازش را خوانده باشد:
«فلمّا رأى ذلک أبو ثمامة الصیداوی قال للحسین علیه السّلام:یا أبا عبد اللّه! نفسی لک الفداء، انی أرى هؤلاء قد اقتربوا منک، و لا و اللّه لا تقتل حتى اقتل دونک إن شاء اللّه، و احب أن القى ربّى و قد صلّیت هذه الصلاة التی دنا وقتها. فرفع الحسین [علیه السّلام] رأسه ثم قال: ذکرت الصلاة، جعلک اللّه من المصلّین الذاکرین! نعم، هذا أوّل وقتها»؛[1[
ابو ثمامه صائدى به امام حسین(ع) عرض کرد: ای ابا عبد اللّه! جانم فدایت باد، میبینم که لشکر دشمن به تو نزدیک شدهاند. به خدا سوگند ان شاء الله تا من پیش از تو کشته نشدم، شما کشته نخواهید شد و دوست دارم در حالی به دیدار پروردگارم بروم که این نمازى که وقتش رسیده را خوانده باشم. امام(ع) سر برداشت و فرمود: «به یاد نماز بودی، خدا تو را از نمازگزارانى که به یاد اویند قرار دهد، آرى! اینک اوّل وقت نماز است».
[1] .حسینی موسوی، محمد، تسلیة المُجالس و زینة المَجالس (مقتل الحسین ع)، محقق، مصحح، حسون، کریم فارس، ج 2، ص 291، قم، مؤسسة المعارف الإسلامیة، چاپ اول، 1418ق.
■ چرا هر كار مي كنم از نماز لذت نمي برم و حس مي كنم فقط دارم يه سري كلمات ادا مي كنم اونم از سر وظيفه؟
اگر کسي نفس خود را که به توحيد گرايش دارد، با حب نفس، حب جاه و مقام، حب به دنيا و... دفن کند، ديگر عظمت و كبريايي خداوند متعال را در مقابل اين امور ناديده مي گيريد و اين همان مهمترين علتي كه موجب لذت نبردن انسان از نماز مي شود.
امام صادق - عليه السل ...
■ فلسفه نافله های روزانه چیست و چه آثاری دارد؟
امام صادق(ع) فرمود: "گاهي از نماز بنده، نصف يا یک سوم يا یک چهارم و يا یک پنجم آن بالا ميرود (پذيرفته ميشود)؛ چرا که پذيرفته نميشود از او مگر نمازهايي که با توجه قلبي باشد و خداوند بهجا آوردن نافله را دستور داده است تا کاستيهاي (نماز) واجب را جب ...
■ حکم خواندن نماز با لباس غصبی چیست؟
اگر نداند پوشیدن لباس غصبی حرام است، نمازش صحیح است، اما اگر بداند حرام است هرچند نداند نماز را باطل میکند، چنانچه عمداً با لباس غصبی نماز بخواند، باید آن نماز را با لباس غیر غصبی اعاده کند.
رساله نماز و روزه، مسأله ۷۸ ...