■ معنای ذکر بِحَوْلِ اللَّه تَعالى‏ وَ قُوَّتِهِ اقُومُ وَ اقْعُدُ هنگام برخواستن از سجده چیست؟

پاسخ: خداوند وقتى از انسان ياد مى‏كند مى‏فرمايد: «يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ» همه شما در مقابل خدا فقير هستيد.
«فقير» به معنى ندار نيست، فقير به كسى نمى‏گويند كه مال ندارد، آن كه مال ندارد فاقد مال است. بلكه فقير به كسى مى‏گويند كه ستون فقراتش شكسته است و قدرت قيام ندارد. معنى اصلى فقير اين است كه انسان در پيشگاه ذات اقدس اله مهره‏هاى كمرش شكسته است، اگر كسى نباشد دست او را بگيرد، هرگز او قدرت قيام ندارد.
اين كه ما در نماز مى‏گوييم‏ بِحَوْلِ اللَّه تَعالى‏ وَ قُوَّتِهِ اقُومُ وَ اقْعُدُ اين يك اصل اعتقادى است كه در نماز به صورت ذكر بر زبان مى‏آوريم ولى فقط مخصوص نماز نيست بلكه در تمام شؤون زندگى ما جارى است. معنايش اين است كه من در تمام امور، در نماز و در غير نماز، نشست و برخاستم به حول و قوه خدا است. آن جانبازى كه در جبهه‏هاى جنگ قطع نخاع شده يا ستون فقراتش‏ شكسته است، اگر كسى دستش را نگيرد كه نمى‏تواند برخيزد. انسان خود را در پيشگاه ذات اقدس اله اين چنين مى‏بيند. مى‏گويد خدايا! نه تنها برخاستن من به حول و قوه توست، حتى نشستن من هم به حول و قوه تو است.
وقتى انسان خود را فقير دانست يعنى در مقابل خدا ستون فقراتش را شكسته ديد و بر ذكر شريف‏ لا حول و لا قوةِ الا باللّه‏ مداومت داشت (به معنى حقيقى) آن وقت دست از طغيان بر مى‏دارد. مى‏گويد خدايا! نه تنها برخاستن و نشستن من، بلكه خوابيدن و خوردن و پوشيدن و قلم به دست گرفتن و همه چيز من به كمك تو است. ما در نمازاين ذكر را مى‏گوييم كه خارج از نماز هم با اين ذكر زندگى كنيم.
1397/7/7 ساعت 11:47
کد : 534
لینک مطلب

■ سلام من دنبال یه مقاله از حاج اقا محدثی هستم در مورد تاثیر نماز بر کاهش اسیب های اجتماعی از کجا میتونم این رو پیدا کنم؟

سلام علیکم اطلاعی نداریم. اما مقالات آسیب ها و نماز در اینجاست: qunoot.net/App/reads.post.list.php?categories=115 ...

■ من قبل از ورود به دانشگاه نمازهايم را مي خواندم ولي نه اول وقت ولي بعد از ورود به دانشگاه بيشتر نمازهايم را به جماعت مي خوانم و دو سالي است که وقتي موقع نماز مي شود در هر جا و هر حالي که باشم( منزل-خيابان-تماشاي فوتبال) يک دغدغه اي دارم و به سمت نماز خوندن چه با جماعت يا فرادا حرکت مي کنم، از کجا بفهمم که اين حرکت به سوي نماز از روي عادت نيست و از آن نوع خداپسندش است؟

نخست باید دانست؛ هر نوع عادتي زشت و ناپسند نمي باشد و حتی عادت کردن به بسياري از امور مي تواند براي انسان مفيد باشد مثل زمانيكه انسان به ورزش کردن عادت کرده باشد كه اين عادت براي سلامتي وي بسيار مفيد است. اما در خصوص عادت كردن نسبت به اعمال عبادی هم ...

■ در قرآن آيه اي داريم كه مي فرمايد:« إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَر» با توجه به اين آيه و اينكه اكثريت مردم مقيد به خواندن نماز هستند چرا با این وجود گناه می کنند؟

بر اساس آنچه از روايات و تفاسير به دست مي آيد اين است كه بازدارندگى از گناه جزئى از طبيعت نماز است. از همین رو نماز هر چند سطحی و ناآگاهانه باشد غیر ممکن است که هیچ گونه تاثیری در نمازگزار نداشته باشد چراكه كساني که نماز حقیقی نمی خوانند و آلوده به گ ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانسایت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز