■ با توجه به اين كه ذكر شده انسان فطرتاً عبادت را دوست دارد، چرا ما از عبادتهاى خود لذت نمىبريم؟
پاسخ: گرايش به ذات اقدس اله فطرى است؛ ولى شهوت و غضب نيز به عنوان ابزار كار در نهاد ما وجود دارد. انسان عاقل اين دو را تعديل مىكند نه تعطيل. انسان جاهل شهوت و غضب را امير فطرت مىكند. در اين حال، فطرت اسير و در بين غرائز دفن مىشود؛ و از فطرت مدفون شده كارى ساخته نيست: «لَقَدْ خابَ مَنْ دَسّيها» .
اگر كسى نفس ملهمه را كه به توحيد گرايش دارد دفن كرد، ديگر اثرى از آن ظاهر نمىشود؛ يعنى از عبادت لذت نمىبرد. فطرت شفاف و شكوفا شده، از عبادت لذت مىبرد. اگر بخواهيم از عبادت لذت ببريم، بايد جداً از مال حرام بپرهيزيم.
كسى كه جز حلال نمىخورد و جز به حلال نمىانديشد، حتماً از عبادت لذت مىبرد. چنان كه انسان گرفتار سرماخوردگى و گرفتگى بينى از بوى خوش لذت نمىبرد و چشم ضعيف و كم نور لذت مشاهده مناظر زيبا را در نمىيابد، انسان گنهكار نيز از عبادت لذت نمىبرد. فطرت شفاف و شكوفا شده از عبادت لذت مىبرد.
■ فلسفه اين ثواب هاي عجيب براي نماز هاي مستحبي در مفاتيح چيه؟ اغراقي در اين زمينه صورت نگرفته؟ فکر نمي کنيد تأثير سوئي در شيعيان بذاره؟
ثواب هايي كه براي نمازهاي مستحبي در كتاب مفاتيح و ديگرکتب ادعيه مطرح شده است اگر چه در نگاه اوليه اغراق آميز به نظر مي رسد اما اگر در كتاب هاي معتبر و با سند محكم باشد قابل قبول است مگر اينكه از منابع غير معتبر نقل شده باشد كه در اين صورت بايد سند آن ...
■ سلام. بر اساس سایت http://www.nojumi.org قبله مساجد محل ما ، مساجد نور و امیر غلط میباشند. اگر دفاتر این مساجد توجهی به تذکر نکنند؛ وظیفه ما چیست آیا باز هم باید در آن ها نماز بخوانیم؟
عیلکم السلام
اگر عرفا به سمت قبله [مکه] باشد کفایت می کند و نیازی نیست دقت زیادی شود.
اما اگر قبله ای که در مسجد قرار داده اند بیش از حد معمول و عرف، از قبله انحراف دارد باید به سمت قبله صحیح نماز خواند و محراب مسجد ملاک نیست.
شما می توانید به ستا ...