■ نیت نماز باید چگونه باشد؟
پاسخ از طرف سعید خانزاده: انسان باید نماز را به نیت قربت یعنی برای انجام فرمان خداوند عالم به جا آورد و لازم نیست نیت را از قلب خود
بگذراند یا مثلا به زبان بگوید که چهار رکعت نماز ظهر می خوانم قربه الی الله .
اگر در نماز ظهر یا در نماز عصر نیت کند که چهار رکعت نماز می خوانم و معین نکند ظهر است یا عصر، نماز او باطل است . و نیز کسی که مثلا قضای نماز ظهر بر او واجب است ، اگر در وقت نماز ظهر بخواهد آن نماز قضا یا نماز ظهر را بخواند، باید نمازی را که می خواند در نیت معین کند.
انسان باید از اول تا آخر نماز به نیت خود باقی باشد. پس اگر در بین نماز به طوری غافل شود که اگر بپرسند چه می کنی نداند چه بگوید، نمازش باطل است .
انسان باید فقط برای انجام امر خداوند عالم نماز بخواند.پس کسی که ریا کند یعنی برای نشان دادن به مردم نماز بخواند،
نمازش باطل است ، خواه فقط برای مردم باشد، یا خدا و مردم هر دو را در نظر بگیرد.
اگر قسمتی از نماز را هم برای غیر خدا به جا آورد نماز باطل است ، چه آن قسمت واجب باشد مثل حمد و سوره ، چه مستحب باشد مانند قنوت . بلکه اگر تمام نماز را برای خدا به جا آورد ولی برای نشان دادن به مردم در جای مخصوصی مثل مسجد، یا در وقت مخصوصی مثل اول وقت ، یا به طرز مخصوصی مثلا با جماعت نماز بخواند، نمازش باطل است .
■ چرا قضای نماز را باید بخوانیم ؟ خدا که به نماز ما احتیاجی ندارد؟
1- فرصت جبران
مثال ترک نماز واجب و لزوم قضای آن مانند دانشجویی است که در انجام تکالیف کوتاهی نموده و در امتحان مشروط شده است و در فرصت دیگر امکان جبران به او می دهند تا بتواند این ضایعه را جبران نماید و از امکانات و امتیازات دانشجویی استفاده کند. ...
■ من شنیدم که نمازها به صورت 2 رکعتی نازل شده است ولی به دلیل ولادت امام حسن و حسین(ع) هفت رکعت پیامبر(ص) به نمازها اضافه کرده است آیا این درست است؟ لطفا اگر در اين خصوص روايتي هست بيان كرده و بگوئيد نماز در صدر اسلام چگونه بوده است؟
امام رضا عليه السلام در خصوص تعداد ركعات نماز و روند تغيير آن فرموده اند: اصل نماز يك ركعت است چون اصل عدد، يك مىباشد لذا هر گاه نماز را از يك ركعت كمتر بياورند عمل آورده شده نماز نيست بارى حقّ عزّ و جلّ مىدانست آن يك ركعت - كه كمتر از آن اصلا نماز ...
■ دلایل به جا آوردن نماز های قضای پدر بر فرزند بزرگ چیست؟
همان طور که مى دانید هیچ کس گناه دیگرى را به دوش نمىکشد[1] و این که در اسلام نماز قضاى پدر بر پسر بزرگ واجب است، به معناى این نیست که پسر بار گناه پدر را به دوش مىکشد، یا پدر به خاطر ترک نماز مورد سؤال و بازخواست و عقاب قرار نمىگیرد، بلکه یک تکلی ...