■ هنگام مفقود شدن مهر در صف نماز جماعت چه باید کرد

پاسخ: یکى از زیباترین جلوه‌هاى ارتباط با خدا نماز است. شاید برای هر فردی در اقامه نماز چه به تنهایی و چه به صورت جماعت این مشکل پیش بیایید که هنگام رفتن به سجده، مهر مفقود شود. پاسخ مراجع عظام تقلید را در ادامه در خصوص این موضوع بخوانید:

مراجع عظام تقلید در این‌باره می‌گویند: اگر در بین نماز (فرادا یا جماعت) چیزى که بر آن سجده مى‌کند گم شود (و یا مثلاً بچّه‌اى آن را بر دارد)و چیزى که سجده بر آن صحیح است نداشته باشد[۱] ، دو حالت دارد:

الف.چنانچه وقت وسعت دارد، باید نماز را رها کرده و بعد از تهیه آنچه سجده بر آن صحیح است دوباره نماز بخواند.[۲]

ب.اگر وقت تنگ است،[۳] باید به لباسش سجده کند[۴] و اگر فراهم نباشد بر پشت دست،[۵] و اگر آن هم نمى‌شود، به چیز معدنى[۶] مانند انگشتر عقیق سجده نماید.[۷] [۸]

پیوست ها:

[1]. آیت الله سیستانی: (چه در تنگی وقت و چه در وسعت آن، سجده بر قیر و زفت مقدّم بر سجده بر غیر آنها است ولى اگر سجده بر آنها ممکن نباشد، باید بر لباسش یا هر چیز دیگر که در حال اختیار سجده بر او جایز نیست سجده نماید ولى احتیاط مستحبّ آن است که تا سجده بر لباسش ممکن است بر چیز دیگر سجده نکند).
[2]. آیت الله مکارم: (چنانچه وقت نماز باقى است، نماز را تمام کرده و بنا بر احتیاط دوباره مى‌خواند و اگر وقت تنگ است قضا ندارد).
[3]. یا اصلا چیزى که سجده بر آن صحیح است ندارد و یا اگر دارد به واسطۀ سرما یا گرماى زیاد و یا تقیه و مانند اینها نمى‌تواند بر آن سجده کند.
[4]. آیات عظام اراکى و نورى و شبیری: (اگر لباسش از پنبه یا کتان است، بر آن سجده کند و اگر از چیز دیگرى است بر پشت دست...)؛ آیت الله گلپایگانى: (اگر لباسش از پنبه یا کتان است، بر آن سجده کند و اگر از چیز دیگرى است بر پشت دست یا چیز معدنى مانند انگشتر عقیق سجده نماید و احتیاط لازم آن است که تا سجده بر پشت دست ممکن است به چیز معدنى سجده نکند)؛ آیت الله صافى: (باید به لباسش سجده کند و اگر بر آن هم نشود باید بر پشت دست .. [بقیه مثل آیت اللّٰه گلپایگانى])؛ آیت الله مکارم: (اگر لباسش از پنبه یا کتان است، بر آن سجده کند و اگر از چیز دیگرى است بر همان یا بر فرش سجده نماید و اگر آن هم ممکن نیست بر فلزّات و اشیاء معدنى سجده کند و اگر مطلقاً چیزى پیدا نمى‌کند که بتوان بر آن سجده کرد، بر پشت دست خود سجده مى‌کند بنا بر این پشت دست آخرین چیزى است که مى‌توان بر آن سجده کرد).
[5]. آیات عظام خوئى و تبریزى: (بر پشت دست یا چیز دیگر که در حال اختیار سجده بر او جایز نیست سجده نماید ولى احتیاط مستحبّ آن است که تا سجده بر پشت دست ممکن است بر آن چیز سجده نکند).
[6]. آیت الله فاضل: (بنا بر احتیاط به چیز معدنى ..).
[7]. آیت الله بهجت: (..بنا بر أظهر. و اگر آن هم نشد، تا نزدیک زمین خم مى‌شود و یا این که با اشارۀ سر، سجده مى‌نماید).
[8]. امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج‌1، ص 587 - 589، م 1084 و 1087، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ هشتم، 1424ق.
1397/4/14 ساعت 10:55
کد : 491
لینک مطلب

■ چرا نماز جزء اصول دین به شمار نیامده ؛ در حالی که از مهمترین واجب ها و ستون دین است ؟

هر مکتبی از دو بخش تشکیل شده است: اول -اعتقادات و مطالب نظری دوم - تکالیف و دستورات عملی مجموعه اعتقادات اسلام را اصول دین می گویند و مجموعه تکالیف اسلام را فروع دین می گویند. نماز چون از اعتقادات فکری نیست ، جزء اصول دین نیست. و چون از مجموع ...

■ در خصوص جواب به سوال "حضرت علی اگر آدم معمولی است چگونه 1000 رکعت در یک شبانه روز نماز می خواند؟" جواب شما کاملا اشتباه است زیرا ما اگر هر رکعت را دو دقیقه در نظر بگیریم (زیرا ایشان نمازشان با اخلاص بوده و سجده هایی طولانی داشته اند!!) که با توجه به چیز هایی که ما شنیده ایم بیش از اینها باید باشد؛کل 1000 رکعت 2000دقیقه طول می کشد که تقریبا می شود 33 ساعت و معلوم است این روایت از بن حرفی اشتباه و مزخرف است

در پاسخ به سئوال جنابعالی تذکر چند نکته لازم است: 1. چه خوب است در مواجهه با چیزی که دلیل آن را نمی دانیم توهین آمیز برخورد نکنیم؛ 2. اخلاص به معنی طولانی بودن نماز نیست؛ 3. نماز ها و سجده های طولانی مربوط به همه نمازها نمی شود مانند نماز جماعت که ...

■ آثار نماز در جوانان چيست؟و چه نقشی در تربيت نسل نو دارد؟

اگر جوانان بر اساس آنچه خداوند متعال خواسته نماز را اقامه نموده و آن را به پادارند، يقينا به تمامي آثار و بركات نماز که به بخشی از آن در پاسخ به سوال های گفته شد دست مي يابند كه در اينجا به دليل پرهيز از تكرار مباحث گذشته از ذكر مجدد اين آثار و بركات ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانسایت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز