■ سلام فلسفه رکوع در نماز چیست؟

پاسخ از طرف سعید خانزاده: ركوع آن است كه پس از پايان سوره، به نيّت تعظيم و فروتنى در برابر فرمان و عظمت پروردگار، تا حدى خم شويم كه دست‏ها به زانوها برسد، كمر صاف باشد، گردن كشيده باشد.
حضرت علی علیه السلام در بیان فلسفه چنین حالتی می فرماید: «معناي كشيدن گردن در ركوع اين است كه در ايمان به خدا استوارم، اگر چه گردنم زده شود، و معناي سر برداشتن از ركوع و گفتن «سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ‏» اين است كه حمد و ثناي ما را مي شنود، آن خدايي كه مرا از نيستي و عدم به وجود آورده است.» (1)
__________________
(1)ثُمَّ تَأْوِيلُ مَدِّ عُنُقِكَ فِي الرُّكُوعِ تُخْطِرُ فِي نَفْسِكَ آمَنْتُ بِكَ وَ لَوْ ضُرِبَتْ عُنُقِي ثُمَّ تَأْوِيلُ رَفْعِ رَأْسِكَ مِنَ الرُّكُوعِ إِذَا قُلْتَ سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ‏ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ‏ تَأْوِيلُهُ الَّذِي أَخْرَجَنِي مِنَ الْعَدَمِ إِلَى الْوُجُود؛ (بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏81 ؛ ص254)

محتوا : برنامه اندرویدی پرسمان نماز
1397/3/29 ساعت 13:53
کد : 483
لینک مطلب

■ قبول دارم که غسل یک فرمان الهی است اما چرا اسلام دستور مى‏دهد كه به هنگام جنب شدن تمام بدن را بشويند در حالى كه فقط عضو معينى آلوده مى‏شود ؟

در ابتدا گفتنی است؛ در بدن انسان دو سلسله اعصاب نباتى وجود دارد كه تمام فعاليتهاى بدن را كنترل ميكنند" اعصاب سمپاتيك" و" اعصاب پاراسمپاتيك" اين دو رشته اعصاب در سراسر بدن انسان و در اطراف تمام دستگاه‏ها و جهازات داخلى و خارجى گسترده‏اند، وظيفه اعصاب ...

■ اگر در نماز نیاز به طهارت است، پس چرا بانوانی که بعد از زایمان تا 40 روز خون‌ریزی دارند، آن وقت باید نماز بخوانند، در حالی‌که در آن زمان ، زن بیشتر از زمان حیض معمولی مریض و رنجورند؟!

در ارتباط با پرسش مطرح شده نکاتی تذکر داده می‌شود. 2. بدون تردید در نماز پاکی و طهارت، شرط است؛ لذا اگر کسی (مرد یا زن) بدن و یا لباسش آلوده به نجاست و خون باشد بدون عذر نمی‌تواند نماز بخواند و اگر بخواند صحیح نیست، بلکه نخست باید بدن و لباسش را تط ...

■ بنا به نظر شیعه چرا خواندن نماز با مهر كربلا ثواب بيشتري دارد؟

علامه امينى(ره) در این باره مى‏فرمايد:«اين امر بر دو اصل اساسى استوار است: الف) آن كه شيعه اماميه در صدد آن است كه براى خود تربت و مهرى پاك به همراه داشته باشد تا بر آن سجده نمايد. ب) برخى از مكان‏ها بر بعضى ديگر برترى دارد، لذا آثار و بركاتى بر آن ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانسایت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز