■ نماز چه نقشي در زندگي سياسي مسلمانان دارد؟

پاسخ:
سياست در اسلام، سياست خدعه و فريب و استفاده از هر ابزار و وسيله براي رسيدن به هدف و مقصد نمي باشد بلکه حرکت و فعاليتي جهت دار و مقدس در جهت تحقق اهداف نوراني اسلام و جامه عمل پوشاندن به دستورات الهي در جامعه بشري و در نهايت قرب به حق است.
پر کردن مساجد و نماز جماعت و نماز هاي جمعه و نماز هاي عید فطر و قربان، تاثير شگرفي در زندگي سياسي مسلمانان ايفا مي نمايد كه بطور خلاصه چند اثر آن را می نویسیم :
1.تشخيص و اطاعت از رهبري صالح
براي امام جماعت شرايطي گفته شده که مأمومين در صورت وجود آن شرايط مي توانند به وي اقتدا کنند و از وي تبعيت نمایند.
مشكل امروز مسلمانان آن است كه نماز مى خوانند ولى رهبرانشان افراد ترسو و وابسته و دست نشانده و بدون ملاك هاى الهى اند. با زبان از خداوند راه مستقيم مى خواهند، ولى در عمل بيراهه مى روند.
امام باقر ـ عليه السّلام ـ فرمودند : « هر كسي كه به خدا ايمان دارد و عبادت هاي طاقت فرسا هم انجام مي دهد ولي امام لايقي از طرف خدا ندارد، تلاشش بي فايده است.» (1)
2.بر قراري وحدت سياسي
در صورتي که مسئولين جامعه از نمازگزاران واقعي باشند و در مساجد حضور پيدا کنند، زمينه براي گسترش گفتمان سياسي مردم و مسئولین فراهم مي شود. اين امر باعث افزايش تفاهم سياسي و اعتماد متقابل نسبت به قضاوت، اجرا، تخصص و دانش طرفين مي شود؛ و مسئولين و مردم از امکانات، مضيقه ها و قابليت های هم مطلع شده و زمينه پذيرش انتقادات سازنده بين مسئولين و مردم فراهم مي شود. (2)
3.نفى طاغوت و ايستاگى در مقابل ستم‏
انسانى که فقط خداوند را عبادت نمايد و در مقابل او سر تعظيم و تسليم فرود آورد، غير خدا براى او حقير و کوچک مى‏شود و در مقابل طاغوت و ظالمان سر تسليم فرود نمى‏آورد. خداوند اين را يکى از اهداف بعثت پيامبر(ص) دانسته است: «و در ميان هر امتى، پيامبرى را مبعوث کرديم تا خداوند را عبادت نماييد و از طاغوت (هر چه در مقابل خدا است) پرهيز کنيد.» (3)
4.ناكام گذاشتن دشمنان اسلام
از نظر «سياسى» نماز - به خصوص نمازهاى جمعه، اعياد و جماعت - نشانگر شكوه، بزرگى و اتحاد مسلمانان و همچنين زمينه ساز پويايي و رشد سياسي جوامع اسلامي مي باشد و همين امور سبب می شود تا مسلمانان همواره براي مقابله با توطئه هاي دشمن آماده بوده و دشمنان اسلام را در پياده نمودن نقشه هاي شومشان ناكام بگذارند.
__________________
(1)« كُلُّ مَنْ دَانَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِعِبَادَةٍ يُجْهِدُ فِيهَا نَفْسَهُ وَ لَا إِمَامَ لَهُ مِنَ اللَّهِ فَسَعْيُهُ غَيْرُ مَقْبُول» ؛ (الكافي، ج 1، ص 183)
(2)عليرضا وحدت پناه، نماز و جامعه شناسي، ستاد اقامه نماز و احياي زکات، بهار 84، دوم، ص 162
(3)«وَ لَقَدْ بَعَثْنا في‏ كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوت‏» ؛ (نحل : 36)

محتوا : برنامه اندرویدی پرسمان نماز
1397/2/18 ساعت 14:41
کد : 458
لینک مطلب

■ با سلام و تحیت حدود یکسال اخیرکه در مساجد مختلف در نماز جماعت شرکت کردیم (برخلاف سالهای قبل) یک دعای چند بخشی بین نماز(و گاها در پایان نماز جماعت) خوانده می شود که حدود 7 جمله عربی است و یکی از جملات « و زَوِّجْنَا مِنَ اَلْحُورِ اَلْعِينِ» است. بنده اطلاع دقیقی از سند این دعا و ضرورت قرائت آن در بین نماز جماعت ندارم ولیکن شیوع قرائت این دعا در مساجد و ضرورت یا عدم ضرورت خواندن آن در بین این همه دعا و آثار مثبت؟ یا منفی که می تواند در بین خانواده ها (پس از مباحثه و مشاجره احتمالی) داشته باشد شاید بهتراست مورد بررسی و مداقه قرار بگیرد. قطعا این دعا برگرفته از آیات و احادیث می باشد ولیکن آیا نافع است امروزه در بین نماز جماعت قرائت شود؟ خواهشمند است به بنده پاسخ دهید. مدرس دانشگاه

با سلام این فراز در دعاهای متعددی آمده است و در کتب مورد تایید نیز ثبت شده است از جمله در :"مصباح المتهجد و سلاح المتعبد ؛ ج‏2 ؛ ص429"، "إقبال الأعمال (ط - القديمة) ؛ ج‏1 ؛ ص166" و "إقبال الأعمال (ط - القديمة) ؛ ج‏1 ؛ ص166" دعاها و فرازهای آن مانند ...

■ موضوع مژده‌ی پایان صفر به حضرت رسول اکرم(ص) و دق‌الباب مساجد چه سندی دارد و چرا؟

ماه صفر هیچ فرقی با ماه‌های دیگر ندارد و اصلاً چنین روایتی وارد نشده است که مردم پایان ماه صفر یا آغاز ربیع‌الاول را به حضرت رسول‌الله (ص) مژده دهند تا بهشتی شوند و یا ...، بلکه این گونه مطالبی که رایج می‌گردد، فقط سوء استفاده‌ای است که برخی دشمنان ب ...

■ دليل اينکه نماز جمعه دو قنوت دارد و قنوت اول آن قبل از رکوع و قنوت دوم بعد از رکوع خوانده می شود چيست؟

نخست بايد دانست در عبادات دو فاكتور مهم«تعبد» و«تنوع» بسيار درخشنده است و عبادت الهي را براي بندگان لذت بخش و سازنده مي گرداند. لذا تفاوت ركعات نماز در شبانه روز و تفاوت نمازهاي عيدين و نماز جمعه وداشتن دوقنوت قبل و بعد از رکوع، در همين راستا قابل تف ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانسایت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز