■ چه اولین‌هایی در نماز وجود دارد؟

پاسخ:
اولین ها معمولا اهمیت زیادی دارند، مثل اولین روز ازدواج، اولین روز تحصیلی و.... برای پی بردن به اهمیت نماز به چند مورد از اولین های نماز اشاره می‌کنیم:
1.کعبه (قبله ی نماز) اولین بنا در زمین
قرآن می‏فرماید: همانا اوّلین خانه‏اى كه براى (عبادت) مردم مقرّر شد، همان است كه در سرزمین مكّه قراردارد و مایۀ بركت و هدایت جهانیان است. (1)
2.اولین دستور به حضرت موسی (ع)
خداوند تعالی پس از بعثت حضرت موسی (ع) به او فرمود: همانا منم اللّه، جز من خدایى نیست، پس مرا بندگى كن و نماز را به‏پادار تا به یاد من باشى. (2)
3.اولین واجب در اسلام
پیامبر (ص) فرمودند: "اولین چیزی که خداوند بر امت من واجب نمود نمازهای پنج‏گانه بود". (3)
ابن شهر آشوب می‏نویسد: در مدتی که پیامبر اکرم (ص) در مکه بود، هیچ عبادتی تشریع نشد مگر طهارت و نماز که بر او واجب، و برای امت، سنت (مستحب مؤکد) بود و پس از معراج (در سال نهم بعثت) نمازهای پنج‌گانه واجب شد. (4)
4.اولین عملی که لازم است تازه مسلمان بیاموزد
تازه مسلمان باید مسائل اسلام را یاد بگیرد و اولین چیزی که طبق سیرۀ پیامبر لازم است یاد بگیرد نماز است. (5)
5.اولین نشانۀ مؤمنان
قرآن کریم هنگامی که می‏خواهد شاخصه‏های مؤمنان را بر شمارد، اول از همه روی خشوع در نماز انگشت می‌گذارد. (6)
6.اولین اقدام حکومت جهانی حضرت مهدی (عج)
اولین اقدام و اصلاح در حکومت حضرت ولی عصر که تنها حکومت عدل فراگیر جهان است، اقامۀ نماز می باشد. (7)
7.ساختِ مسجد از اولین اقدامات پیامبر (ص) پس از هجرت
پیامبر (ص) پس از هجرت از مکه بلافاصله وارد مدینه نشدند، بلکه ابتدا در منطقه‌‌ای نزدیک مدینه توقف کردند تا حضرت علی (ع) و همراهانشان به او بپیوندند و در این مدت مسجد قبا را بنا کردند. (8)
همچنین در همان اولین روز ورود به مدینه نماز جمعه را خواندند و بعد از نماز، شروع کردند به ساختن مسجد مدینه.
8.اولین پرسش قیامت
بر اساس روایات اهل‏بیت (علیهم السلام) در روز قیامت از بین تمام فروع دین، نخستین چیزی كه از بندگان حساب می‏شود نماز است، اگر پذیرفته شد، سایر اعمالشان پذیرفته می‌شود و اگر رد شد، سایر اعمال نیز رد می‏شود. (9)
9.اولین عامل جهنمی‌شدن
بر اساس قرآن کریم، یکی از سؤالاتی که اهل بهشت از اهل جهنم می‏پرسند این است که چرا شما جهنمی‏ شدید؟ آنها در پاسخ چهار عامل را ذکر می‏کنند، اولین مورد این است که ما از نمازگزاران نبودیم. (10)
__________________
(1)"إِنَّ أولَ بَيْتٍ وضِع لِلنَّاس لَلَّذي بِبَكَّةَ مُبارَكاً و هُدىً لِلْعالَمينَ" (آل‏عمران: 96).
(2)"و أَنَا اخْتَرْتُكَ فَاسْتَمِعْ لِمَا يُوحَى إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي و أَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي" (طه: 13 و 14).
(3)عن النبی (ص) : "اوّلُ مَا افتَرَضَ اللّهُ عَلی اُمّتی الصَّلَواتُ الخَمس" (متقی هندی، کنز العمال، ج 7، ص 276)؛ قال (ص) " إِنَّ أَوَّلَ مَا فَرَضَ‏ اللَّهُ‏ تَعَالَى‏ الصَّلَاةُ وَ آخِرَ مَا يَبْقَى عِنْدَ الْمَوْتِ الصَّلَاةُ ." (جامع‏ الاخبار، ص 73).
(4)" لَمْ يُشْرَعْ مِنْهَا مُدَّةَ مُقَامِهِ‏ بِمَكَّةَ إِلَّا الطَّهَارَةُ وَ الصَّلَاةُ وَ كَانَتْ فَرْضاً عَلَيْهِ وَ سُنَّةً لِأُمَّتِهِ ثُمَّ فُرِضَتِ الصَّلَوَاتُ الْخَمْسُ بَعْدَ إِسْرَائِهِ وَ ذَلِكَ فِي السَّنَةِ التَّاسِعَةِ مِنْ نُبُوَّتِهِ." (ابن شهرآشوب، مناقب آل أبي‏طالب (ع) ، ج‏1، ص43)
(5)"کانَ رَسولُ اللّهِ (ص) اِذا اَسلَمَ الرَّجُلُ اَوّلُ ما یُعَلّمَهُ الصّلاة" (متقی هندی، کنز العمال، ج 7، ص 279).
(6)"قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ * الَّذِينَ هُمْ فىِ صَلَاتهِمْ خَاشِعُون"‏ (المؤمنون: 1 و 2).
(7)عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (ع) فِي قَوْلِهِ: "الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ‏ فِي الْأَرْضِ- أَقامُوا الصَّلاةَ و آتَوُا الزَّكاةَ" و هَذِهِ الْآيَةُ لِآلِ مُحَمَّدٍ (ص) إِلَى آخِرِ الْآيَةِ- و الْمَهْدِيُّ و أَصْحَابُه" (تفسير القمي، ج‏2، ص87).
(8)الصحيح‏من سيرة النّبى، علّامه جعفر مرتضى، ج 3، ص 40.
(9)قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) : "أَوَّلُ مَا يُنْظَرُ فِي عَمَلِ الْعَبْدِ فِي يَوْمِ الْقِيَامَةِ فِي صَلَاتِهِ فَإِنْ قُبِلَتْ نُظِرَ فِي غَيْرِهَا وَ إِنْ لَمْ تُقْبَلْ لَمْ يُنْظَرْ فِي عَمَلِهِ بِشَيْ‏ءٍ" (مجلسی، بحار الانوار، ج‏79، ص 227) قَالَ الصادق (ع): " أَوَّلُ مَا يُحَاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ الصَّلاةُ فَإِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ سَائِرُ عَمَلِهِ وَ إِذَا رُدَّتْ رُدَّ عَلَيْهِ سَائِرُ عَمَلِهِ‏" (وسائل الشيعة، ج‏4، ص: 34) برای درک این روایات سه مثال می زنیم:
دكتری به مريض مي‌گويد: از اين نسخه اگر فلان دوا را نخوری، مصرف بقيۀ دواها بی‌فايده است.
معلم به دانش‌آموز
1397/1/22 ساعت 14:59
کد : 447
لینک مطلب

■ اگر مراد از وضو گرفتن، طهارت ظاهري است؟ چرا انسان بعد از استحمام و تميز شدن بدن بايد براى نماز وضو بگيرد؟

اگر چه استحمام نيز مانند وضو باعث نظافت و طهارت ظاهري بدن مي شود اما - همانگونه كه در پاسخ به فلسفه وضو گفته شد - وضو تنها براي تميز شدن ظاهر بدن نيست، بلكه اين عمل علاوه بر طهارت ظاهري در طهارت باطني انسان نيز نقش ايفا مي كند و از همه بالاتر به عنوا ...

■ نماز چه تاثيري در زندگي اجتماعي افراد مي گذارد؟

آثار اجتماعي نماز جماعت را در چندین شاخص مهم مي توان يافت. برقراري وحدت اجتماعي نماز باعث بروز همکاري اجتماعي بين نمازگزاران مي شود؛ اگر اين همکاري بين مردم بصورت مبادله متقارن گرم (ياري و بيمه اجتماعي ) در شئونات مختلف زندگي اجتماعي باشد و اين ه ...

■ اين حديث درسته که اگه بچه تا 10 سالگي نماز نخوند بايد با کتک وادارش کرد؟

در حديثی راجع به تمرين و عادت دادن فرزندان به نماز از پيامبر خدا ( صل الله عليه و آله ) وارد شده است كه: مُرُوهُمْ بِالصَّلَاةِ وَ هُمْ أَبْنَاءُ سَبْعٍ وَ اضْرِبُوهُمْ عَلَيْهَا وَ هُمْ أَبْنَاءُ عَشْرٍ» ؛« يعني آنها را در هفت سالگي به نماز امر كنيد ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانسایت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز