■ علاقه زیادی دارم که علت و فلسفه تمام احکام را بدانم، لطفا راهنمایی ام کنید؟

پاسخ: در خصوص فلسفه عبادات از جمله نماز، نکاتی را باید همواره مد نظر داشت:
1ـ آگاهی کامل از فلسفه همه احکام، دانشی فراتر از دانش بشری می طلبد. لیکن بطور اجمالی می دانیم که همه احکام واجب و مستحب به گفته خداوند حکیم مفید و دارای مصلحت و احکام حرام و مکروه مضر و دارای مفسده است. بنابراین در صورتی که فلسفه حکمی را بالخصوص ندانیم باز باید آن را انجام دهیم.
2ـ دانستن فلسفه و حکمت های همه احکام اگر برای همه غیر ممکن نباشد، برای بیشتر مردم غیر ممکن است و مانع از انجام وظایف و کار و زندگی آنها می شود. بنابراین لازم نیست دلیل همه احکام را همه مردم در همه زمانها بدانند.
3ـ کسی که می گوید تا فلسفه احکام را ندانیم به ان عمل نمی کنیم خود را از فواید این دستورات محروم ساخته است. مانند بیماری که بخواهد تمام جزدئیات نسخه یک طبیب حاذق را بررسی کند و رابطه آن را با مزاج خود تشخیص دهد و سپس به ان عمل کند. کسی که دستورهای خداوند را بر اساس حکمت می داند، نباید به خاطر اینکه دلیل حکمی را نمی داند از انجام آن تخلف کند.
4ـ همین قدر که احکام با عقل و علم ثابت مخالف نباشد، قابل پیروی است؛ مانند دستور طبیب که همین قدر که بدانیم طبابت او بر خلاف قوانین مسلم طبی و تندرستی نیست به ان عمل کنیم؛ با این تفاوت که در طبابت احتمال خطا و اشتباه می دهیم ولی در دستورات دینی، احتمال خطا و اشتباه هم نمی دهیم.
5ـ در جستجو فلسفه احکام نباید همیشه به دنبال علوم تجربی رفت و دلیلی مادی و فیزیولوژیک برایش جست و جو نمود. اینکه همواره در پی یافتن مصلحت با مفسده ای پزشکی یا ... باشیم برخاسته از نگرشی مادی گرایانه است. در حالی که بسیاری از احکام مصاحلی معنوی دارند که با علوم بشری و تجربی قادر به رد یا اثبات آن نیستند و یا اگر نظری بدهند بسیار سطحی است. چنان که در مورد روزه، علوم به خواص بهداشتی آن پرداخته اند ولی قرآن مجید فلسفه ای بالاتر را بیان فرموده و آن دست یابی به تقوا است.
6ـ هرجا از قرآن و حدیث، دلیل محکمی بر فلسفه حکمی نداریم، بهتر است ساکت باشیم و با توجیهات و حدسیات، دلیل تراشی نکنیم.
7ـ همان عقلی که ما را به فهمیدن فلسفه احکام دعوت می کند، همان می گوید: اگر علت می کند، همان می گوید: اگر علت حکمی را ندانستی، از آگاهان بپرس و اگر یقین داشتی آنها از طرف خداوند سخن می گوید، گفته آنها را بپذیریم و این همان تعبد در برابر اولیای دین است.
8ـ اگر گوشه ای از فلسفه حکمی را فهمیدیم، نباید خیال کنیم تمام فلسفه ان حکم را درک کرده ایم. مگر با عقل و فکر محدود انسانی، می توان به عمق احکامی که از علم بی انتهای خدا سرچشمه گرفته، پی برد؟
9ـ در دوران ائمه علیهم السلام از آنجایی که همه مردم قدرت هضم بسیاری از اسرار را نداشتند؛ ائمه (ع) در جواب افرادی که فلسفه احکام سوال می نمودند، مطالبی را که مطابق با فکر و درک آنها بود، بیان می کردند. بدیهی است که نمی شود حکم کرد که فلسفه و اسرار آن احکام منحصر به چیزی است که در آن روایت اشاره شده است؛ زیرا اگر پرسش کنندگان اسرار زیادتری را می خواستند، پیشوایان دینی مطالب زیادتری می گفتند
1397/1/18 ساعت 13:52
کد : 444
لینک مطلب

■ نماز یعنی چه ؟

عده ای معتقدند واژه « نماز » از لفظ پهلوی نماک گرفته شده که آن هم از ریشه ایران باستان واژه «نم» به معنای خم شدن و تعظیم کردن گرفته شده است. برخی معانی واژه « نماز » عبارتند از : بندگی ، اطاعت ، سجود ، پرستش خدمتکاری و فرمان برداری. « نماز » ...

■ آیا پس از حمام کردن بدن ما تمیز نیست؟ پس چرا پس از شستن کامل بدن باید وضو گرفت؟

فلسفه وضو، تنها پاکیزگی نیست. وضو یک ظاهری دارد که نشاط آور و پاکیزه کننده است؛ اما یک باطنی دارد که پاک کردن اعضا از گناهان است و آمادگی برای پاک حاضر شدن در محضر خداست. منظور پاکی از گناه است. وضو یک عبادت است و هر عضو که شسته می‌شود گناهان آن عضو ...

■ نماز چه نقشی در تربیت اخلاقی افراد دارد؟

1.رام کردن نفس و از بین بردن تکبّر حضرت علی (علیه السلام) مى فرمايد: «نماز به همه وجود انسان آرامش مى بخشد، چشمها را خاشع و خاضع مى گرداند، نفس سركش را رام، دلها را نرم و تكبر و بزرگ منشى را محو مى كند.» (1) 2.زنده كردن حس شكر گزاري پرستش خدا حس ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانسایت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز