■ با وجود اهمیت بالای نماز چرا خداوند در قرآن مهمترين شيوه راز و نياز با خود را براي ما شرح نداده است؟

پاسخ: قرآن معجزه دائمي پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله است وبه مثابه قانون اساسي اسلام مي باشد ودر قانون اساسي همان گونه که از اسم او پيداست اصول اساسي بيان مي شود نه جزئيات آن،زيرا اگر بنا باشددر هر موضوعي وارد جزئيات شود وبه همه سؤالات در زمينه آن موضوع پاسخ دهد،از کتاب واحد بودن خارج مي شود ودائره المعارفي قطور مي گرددکه مراجعه واستفاده از آن کار مشکلي است،ضمن آنکه فروعات مسائل،متغير هستند وبر حسب زمان ومکان وشرائط افراد،دچار دگرگوني مي شوندوحکم ثابتي براي همه مواردوجود ندارد،لذا مناسب است کليات احکام بيان شود وجزئيات به عهده بزرگان دين ومفسران آگاه،گذاشته شود تا بر حسب نياز افراد در زمانهاي مختلف،توسط اينها استخراج وبه مردم عرضه شود.
روش آموزشى قرآن بيان كليات و اصول عمومى است، تشريح مصاديق و جزئيات غالباً بر عهده پيامبر گرامي(ص) مي‌باشد. رسول‌خدا(ص) نه تنها مأمور به تلاوت قرآن بود، بلكه در تبيين آن نيز مأموريت داشت، چنانكه مي‌فرمايد:« وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ» ؛« و قرآن را بر تو فرستاديم تا آنچه براى مردم نازل شده است، براى آنها بيان كنى و آشكارسازى، شايد آنان بينديشند.
در آية يادشده دقت كنيد، مي‌فرمايد:
«تبيّن» و نمي‌گويد:«لتقراً» يا«ليتلو» و اين نشانه آن است كه پيامبر(ص) علاوه بر تلاوت، بايد حقايق قرآنى را روشن كند.
بنابراين انتظار اينكه مصاديق و جزئيات در قرآن بيايد، همانند اين است كه انتظار داشته باشم همه جزئيات در كتاب قانون اساسى كشور ذكر شود.
در قرآن فقط به اصول کلي اشاره شده است. مثلا قرآن بصورت قانون کلي مي فرمايد: اقم الصلاه يا کتب عليکم الصيام. نماز بخوانيد و روزه بگيريد. اما اينکه نماز را با چه وضعيتي و کيفيتي بخوانيم، ديگر در قرآن نيامده. اينکه در هر وقت نماز چند رکعت باشد؛ و کيفيت خواندن نماز چگونه باشد؟ اين وظيفه پيامبر است. پيامبر موظف است نحوه نماز خواندن و تعداد رکعات هر وعده را همانگونه كه خداوند متعال دستور داده براي مردم تبيين نمايند. كما اينكه اين مساله در بسياري ديگر از احكام نيز به همين صورت است مثلا در خصوص زكات خداوند متعال در قرآن مقدار آن را تعيين ننموده اند و يا با وجود اينكه دستور انجام حج در قرآن آمده اما مقدار هفت دور طواف در آن ذكر نگرديده بلكه اين موارد را رسول خدا (ص) براي مردم شرح داده اند.
1394/9/28 ساعت 13:50
کد : 43
لینک مطلب

■ چگونه می توان بین نماز و جوانان پیوند ایجاد کرد؟

راه‌هاى جذب جوانان به نماز و آگاهی دادن آنها نسبت به نماز، بسيار متنوع و متناسب با شرايط فردى و اجتماعى جوانان است، ولى عمده راه‌هاى تعميق گرايش‌هاى آنها به مسائل معنوى و نماز، در چهار مورد ذيل خلاصه مى‌شود: یک - تعمیق بنیه های فکری و اعتقادی در آغ ...

■ آیا وجوب نماز آیات اختصاص به کسانی دارد که در شهر وقوع حادثه هستند و یا شامل همه مکلفینی که از آن مطلع شده اند هرچند در آن شهر نباشند نیز می شود؟

وجوب آن مختص کسانی است که در شهر وقوع حادثه هستند و کسی هم که در شهر متصل به شهری که حادثه در آن رخ داده، به طوری که مانند یک شهر محسوب شوند، زندگی می کند، حکم آن ها را دارد. ...

■ در خوابگاهي كه هستيم، براي درك فضيلت نماز جماعت هر بار يكي از بچه هاي خوابگاه جلو مي ايستد و به او اقتدا مي كنيم آيا اين كار درست است؟

تلاش براي برپايي نماز جماعت امر بسيار شايسته و پسنديده است اما كسي كه قرار است به عنوان امام جماعت به او اقتدا نمائيم بايد داراي ويژگي هايي باشد که مهمترین آنان، درستی و صحت قرائت حمد و سوره و اذکار نماز است و رعایت عدالت به این معنا که مرتکب گناه کب ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز