کسانی که نماز نمی‌خوانند آیا قطعاً جهنمی هستند؟ حتی اگر کارهای خوب زیادی انجام دهند؟

■ کسانی که نماز نمی‌خوانند آیا قطعاً جهنمی هستند؟ حتی اگر کارهای خوب زیادی انجام دهند؟

پاسخ: پاسخ اجمالی
طبق آموزه‌های دینی ما، نماز اولین فعل عبادی در میان اعمال دینی است، اگر نماز انسان پذیرفته شود، دیگر اعمال عبادی هم پذیرفتنی است! از سوی دیگر، طبق صریح آیات قرآن هر کسی مقدار ذره‌ای عمل خوب انجام دهد، به پاداش آن رسید، بدیهی است که طبق این آیات اگر مقدار خیر در ترازوی سنجش برتری داشته باشد، انسان اگرچه بی نماز، باید اهل نجات باشد. گفتنی است که ترک نماز می‌تواند دو دلیل داشته باشد. یک. انکار آن به عنوان یکی از اعمال عبادی که این انکار و ترک قطعاً موجب عذاب و جهنم است. دو. اما اگر ترک نماز نه از روی انکار که از روی سهل انگاری و تنبلی باشد، محل بحث است که در پاسخ تفصیلی به آن پرداخته می شود.

پاسخ تفصیلی
تبیین پرسش فوق در گرو طرح و بررسی چند مسئله است که با بیان این مسائل و موضوعات امید است پاسخ مسئله به دست آید.



1. همان گونه که همه ما می‌دانیم؛ طبق آموزه‌های دینی ما، نماز اولین فعل عبادی در میان اعمال دینی ما است؛ یعنی پس از اصول اعتقادی (اصول دین)، در مرحله عمل که از آن به فروع دین تعبیر می‌شود، اولین چیزی که موضوعیت دارد، نماز است که از آن به ستون و عمود دین تعبیر شده است. نیز در تعابیر آمده است که اگر نماز انسان مورد پذیرش واقع شود، دیگر اعمال عبادی هم پذیرفتنی است.[1]



در احکام عبادی نماز دارای آن چنان جایگاهی است که در هیچ حالی ترک آن جایز نیست. مگر در حال اغما و بی هوشی که آن جا دیگر جای تکلیف نیست. نماز تبلور و نمود خضوع و تسلیم در برابر حق است و شیطان نیز از همین ناحیه ضربه خورده است؛ چرا که در برابر فرمان الاهی در برابر سجده ... سر تسلیم فرود نیاورد.



2. از سوی دیگر، طبق صریح آیات قرآن هر کسی مقدار ذره‌ای عمل خوب انجام دهد، به پاداش آن رسید و هر مقدار عمل شر و خلاف مرتکب شود، کیفرش را خواهد دید. بدیهی است که طبق این آیات اگر مقدار خیر در ترازوی سنجش برتری داشته با شد، انسان اگرچه بی نماز، باید اهل نجات باشد.



3. قرآن کریم می فر مایید: "... ثُمَّ رَدَدْناهُ أَسْفَلَ سافِلینَ* إِلاَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَیْرُ مَمْنُون"‏؛[2] پس انسان را به پایین‌ترین درجه باز گرداندیم، مگر کسانی که ایمان آوردند و اعمال نیکو انجام داده‌اند که برای آنان پاداش تمام ناشدنی است. از آن جا که در این آیه تعبیر به اعمال نیکو شده است، یکی از آن اعمال نیکو نماز است، چه بسا اعمال نیکوی دیگر انسان انجام دهد که مستحق پاداش باشد.



4. در اعمال عبادی آنچه ملاک و معیار پذیرش است، نیت خدایی است؛ یعنی اگر انسان بهترین کارهای عبادی و انسانی، حتی نماز و ... را بدون نیت خدایی و بدون قصد قربت، بلکه با شرک و ریا انجام دهد، مورد پذیرش درگاه الاهی نخواهد بود و اجر و پاداشی به آن تعلق نخواهد گرفت.



با بیان این مقدمات، می‌توان گفت: اگر چه نماز آثار و برکات فراوانی دارد که از جمله آن قرب به پروردگار است و انسان بی نماز از این لطف و نعمت الاهی محروم و بی نصیب می‌ماند. نماز ذکر و یاد خدا است و کسی که نماز به پا نمی‌دارد، از چنین مزایایی بی بهره خواهد بود، اما از آن جا که خداوند خود فرموده؛ تمام گناهان را می‌بخشد حتی گناه شرک را نیز پس از توبه و عذر خواهی از محضر ربوبی‌اش خواهد بخشید؛ لذا به صورت قطع نمی‌توان گفت آیا ملاک ورود به بهشت نماز است و همه انسان‌های بی نماز با هزاران عمل خیر وارد جهنم خواهند شد.



آنچه بیانش در این مقال ضروری است؛ این است که ترک نماز می‌تواند دو دلیل داشته باشد. یک. انکار آن به عنوان یکی از اعمال عبادی که این انکار و ترک قطعاً موجب عذاب و جهنم است. دو. اما اگر ترک نماز نه از روی انکار که از روی سهل انگاری و تنبلی باشد، این موضوع، مورد بحث است .

1396/11/19 ساعت 10:51
کد : 425
لینک مطلب

■ در مورد دو قسمت حدیثی که در رابطه با حکمت واجب شدن نماز ها در اوقات پنجگانه است توضیحاتی را می خواهم که برایم شفاف باشد آن دوقسمت عبارتنداز: الف) (همانا در هنگام زوال آفتاب غير از عرش خدا همه چيز تسبيح حضرت حق مي‏گويند و به حمد پروردگارم مشغول مي‏گردند.. در آن هنگام پروردگارم بر من درود مي‏فرستد در اين ساعت خداوند نماز را بر امتم فرض و واجب ساخت.)در اینجا حضرت می فرمایند که همه چیز در هنگام زوال ،تسبیح حضرت حق می گویند مگر به غیر از این است که همه چیز در هر لحظه مشغول تسبیح خداوند هستند آیا این تسبیح در هنگام زوال تسبیح خاصی هست ؟ که حضرت اشاره کردند. ب) در مورد قسمت:آفتاب بر شاخ های شیطان طلوع می کرد و این جمله (قبل از اینکه کافر بر برای آفتاب سجده کند) منظور از این جمله ها چیست ؟

الف) در این روایت، توجه داده می شود که در هنگام ظهر، همه چیز به تسبیح خداوند مشغول هستند، اما خود عرش، به درود بر پیامبر مشغول است. این روایت توجه می دهد به این نکته درود فرستادن عرش خداونددر آن ساعت به پیامبر ب) در روایتی از امام صادق (ع) نقل شد ...

■ لطفا بفرمایید چه چيزي در نماز وجود دارد كه اينقدر نماز را با اهميت كرده تا آنجا كه از فریضه نماز در اذان به عنوان« خیرالعمل» يعني« بهترين كار» یاد مي كنيم اما از جهاد كه در آن امکان از کف دادن جانمان وجود دارد به« خير العمل» تعبیر نشده ولي در اسلام از نماز به عنوان« بهترين عمل» ياد نمی کنیم؟

علت اصلي اين امر مجوعه امتيازهايي در نماز وجود دارد كه در ديگر عبادات اين امتيازها به اين جامعي يافت نمي شود. اين امتيازها به قدري زياد است كه اگر بخواهيم تمامي آيات و رواياتي را كه در اين باره ذكر گرديده را به رشته تحرير در بياوريم بايد صفحات متعددي ...

■ اگه امکان دارد کتاب هایی برای تشویق کودکان به نماز معرفی بفرمایید؟

به اینجا بروید: http://qunoot.net/App/buys.post.list.php?categories=40 ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانسایت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز