■ چرا بعد از پایان نمازها به سه امام معصوم سلام می دهیم و به دیگر ائمه اطهار (علیهم السلام) سلام نمی دهیم ؟

پاسخ از طرف اصغر آیتی: در پاسخ به چند نکته اشاره می شود:
1. سلام به اهل بیت (علیهم السلام) نوعی تشکر از زحمات ایشان برای هدایت مومنین است.
2. یکی از بزرگترین نعمت هایی که خدای متعال به ما ارزانی داشته قرار دادن الگوهایی معصوم برای هدایت ما انسانها به رشد، سعادت و کمال انسانی است که لازم است از چنین ولایتی انسان همیشه و همه آن از خدای متعال تشکر نماید که چنین تشکری با نماد سلام به اهل بیت (علیهم السلام) انجام می گیرد.
3. درباره سلام به سه امام معصوم بعد از نمازها تا آنجایی که ما تحقیق کردیم دلیلی پیدا نکردیم اما در کتاب شریف مفاتیح الجنان در بخش تعقیبات مشترکه سلامی ذکر شده که بیانگر سلام به تمامی ائمه است که اینگونه آمده است:

و از ابن بابويه روايت شده: چون از تسبيح حضرت فاطمه عليها السّلام فارغ شدی بگو:

اَللًّهُمَّ أَنْتَ الْسَّلامُ وَ مِنْكَ الْسَّلامُ وَ لَكَ الْسَّلامُ وَ إِلَيْكَ يَعُودُ الْسَّلامُ سُبْحانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمّا يَصِفُونَ وَ سَلامٌ عَلَى الْمُرْسَلينَ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمينَ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا النَّبِىُّ وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَكاتُهُ السَّلامُ عَلَى الأَئِمَّةِ الْهادينَ الْمَهْدِيّينَ اَلسَّلامُ عَلى جَميعِ أَنْبِياَّءِ اللّهِ وَ رُسُلِهِ وَ مَلاَّئِكَتِهِ اَلسَّلامُ عَلَيْنا وَ عَلى عِبادِ اللّهِ الْصّالِحينَ اَلسَّلامُ عَلى عَلِىٍّ اَميرِ الْمُؤْمِنينَ،

خدايا! تويى خداى سلامت «بی عيب» ، و سلامت تنها از تو سرچشمه میگيرد و تنها از آن توست و به سوى تو باز میگردد منزه است پروردگارت پروردگار صاحب عزت از صفاتى كه مشركان برايش بيان میكنند، و سلام بر فرستادگان او و ستايش خداى را است پروردگار جهانيان، سلام و بركات خدا بر تو اى پيامبر! ، سلام بر امامان هدايت گر، هدايت يافته، درود و سلام بر همه پيامبران خدا و فرستادگان و فرشتگانش، سلام بر ما و بر بندگان شايسته خدا، سلام بر على ع امير اهل ايمان،

اَلسَّلامُ عَلَى الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ سَيِّدَىْ شَبابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ أَجْمَعينَ اَلسَّلامُ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ زَيْنِ الْعابِدينَ اَلسَّلامُ عَلى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِىٍّ باقِرِ عِلْمِ النَّبِيّينَ اَلسَّلامُ عَلى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصّادِقِ اَلسَّلام عَلى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ الْكاظِمِ اَلسَّلامُ عَلى عَلِىِّ بْنِ مُوسَى الرِّضا اَلسَّلامُ عَلى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِىٍّ الْجَوادِ اَلسَّلامُ عَلى عَلِىٍّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْهادى اَلسَّلامُ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِي الزَّكِىِّ الْعَسْكَرِىِّ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ الْقاَّئِمِ الْمَهْدِىِّ صَلَواتُ اللّهِ عَلَيْهِمْ اَجْمَعينَ.

سلام بر حسن و حسين دو سرور تمام جوانان اهل بهشت، سلام بر على بن حسين زينت بخش عابدان، سلام بر محمد بن على شكافنده دانش انبياء، سلام بر جعفر بن محمّد آن امام راستگو، سلام بر موسى بن جعفر آن امام فرو برنده خشم، سلام بر على بن موسی آن امام قانع و خشنود، سلام بر محمد بن على آن امام بخشنده، سلام بر على بن محمد آن امام هدايتگر، سلام بر حسن بن على آن پاكيزه دربند، سلام بر حجت بن الحسن آن امام قيام كننده هدايت شده، درود و سلام خدا بر تمام آنان باد.

آنگاه هر حاجت كه دارى از خدا بخواه.
1396/10/27 ساعت 12:17
کد : 403
لینک مطلب

■ سلام من شیعه اثنی عشری هستم ما وضو را ازآرنج به سوی دستها می گیریم درصورتی که آیه مربوط به وضو بیان می کند ایدیکم الی المرافق آیا معنی آن از دست به سوی آرنج نیست؟

از موارد مورد اختلاف بحث وضو، کیفیت شستن دست ها است. شیعه اماميه می گوید: شستن دست ها از آرنج تا سر انگشتان، همراه با خودِ آرنج واجب است و همچنين تقديم دست راست بر دست چپ در شستن واجب است. اما مذاهب چهارگانه می گویند: هرگونه شسته شود صحیح است، لیکن ...

■ چرا نماز بخوانیم؟

ما به چند علت اشاره می‌کنیم: 1. سپاس‌گزاری سپاس‌گزاری در برابر نعمت و هدیه در فطرت و عقل هر انسانی هست؛ آن هم به‌گونه‌ای که رضایت نعمت‌دهنده را در پی داشته باشد و خدواند نماز را وسیله‌ای برای تشکر از نعمت هایش قرار داده است. 2. یاد خداوند یاد خ ...

■ موضوع مژده‌ی پایان صفر به حضرت رسول اکرم(ص) و دق‌الباب مساجد چه سندی دارد و چرا؟

ماه صفر هیچ فرقی با ماه‌های دیگر ندارد و اصلاً چنین روایتی وارد نشده است که مردم پایان ماه صفر یا آغاز ربیع‌الاول را به حضرت رسول‌الله (ص) مژده دهند تا بهشتی شوند و یا ...، بلکه این گونه مطالبی که رایج می‌گردد، فقط سوء استفاده‌ای است که برخی دشمنان ب ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانسایت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز