■ باسلام و خسته نباشید با کاشت ناخن، وضوی جبیره و نماز صحیح است؟

پاسخ: سلام علیکم
نظر شما را به دیدگاه مراجع در این باره جلب می کنیم:

امام خمینی (ره)

اگر روی پوست بدن مانعی مثل قیر و مانند آن برروی پوست بدن باشد و از بین بردن آن ممکن نباشد دست کشیدن بر روی آن کفایت می کند و احتیاط مستحب آن است که دست کشیدن طوری باشد که حداقل مسّمای شستن حاصل شود و احتیاط بیشتر آن است که تیمم را به آن ضمیمه نماید

تحریر الوسیله، 1408ه.ق، ج1، ص35، م9


در فرض سؤال کاشت ناخنی که قابل کندن نیست مانع است. بنا بر این وضو و غسل باطل است. مگر این که شخص غسل و وضو را به صورت جبیره انجام بدهد که در این صورت و ضو و غسلش صحیح است و کیفیت غسل و و ضو جبیره در رساله عملیه ذکر شده به آنجا مراجعه شود و چون خود ناخن جبیره است دست تر روی جبیره کشیده می‌شود. (۲) نه اینکه روی جبیره شسته شود.

پی‌نوشت:
۱. استفتاء کتبی از دفتر آیت‌الله خامنه ای.
۲. آیت‌الله خامنه ای، استفتائات واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهراء باب وضو، ص ۱۹.

[بنابراین، اگر روی آن را دست بکشید، کفایت می‌کند]


آیت الله اراکی (ره)

اگر در جای وضو و یا غسل چیزی چسبیده است که برداشتن آن ممکن نیست و یا بقدری مشقت دارد که نمی شود تحمل کرد باید بدستور جبیره عمل کرد و احتیاط آن است که تیمم را به آن ضمیمه نماید

توضیح المسائل، 1372، ص61، م336

مسائل الواضحه عروة الوثقی، ج1، ص188، م14


آیت الله بهجت (ره)

در هر دو (وضو و غسل) حکم جبیره قهریه (اجباری)دارد.

ضمّ (اضافه کردن)تیمم احتیاط ندبی (مستحب)است

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)



آیت الله خوئی (ره)

اگر ممکن است باید آن را رفع نماید و اگر ممکن نیست و مانع در مواضع تیمم نباشد، تیمم واجب است والا بین وضو و تیمم جمع کند

منهاج الصالحین، ج1، ص31، م104،

عروة الوثقی، ج1، ص180، م(608)14احکام جبائر


آیت الله سیستانی (دام ظلّه)

باید آب به ناخن اصلی برسد و اگر برطرف کردن آن ممکن نیست احتیاطاً بین وضو یا غسل و تیمم جمع بکند

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)


آیت الله شبیری زنجانی (دام ظلّه)

کاشتن ناخن مصنوعی اگر ضرورت نداشته باشد، جائز نیست، و در هر حال چنایچه کسی ناخن مصنوعی بکارد و این ناخن قابل کندن نباشد یا کندن آن موجب سختی و مشکل شدید گردد، وضو و غسل با ناخن مذکور صحیح است.

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)


آیت الله فاضل لنکرانی (ره)

اگر ناخن مصنوعی روی پوست دست یا ناخن چسبیده باشد باید بر طرف گردد و در صورت عدم امکان حکم وضو و غسل جبیره را دارد.

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)


آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه)

در صورتی که قابل جدا ساختن نباشد به صورت جبیره ای وضو و غسل را انجام می دهد.

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)


آیت الله نوری همدانی (دام ظلّه)

در فرض سؤال که قابل کندن نیست اگر ناخن مصنوعی در محل تیمم نباشد باید تیمم نماید و اگر در مواضع تیمم باشد باید بین وضو و غسل جبیره ای و تیمم جمع نماید .

البته چنین عملی(کاشتن ناخن مصنوعی) بدون ضرورت کار خلاف است چون حائل است و مانع رسیدن آب به بشره (پوست)است .

تعلیمات علی العروة الوثقی، ص51، فی احکام الجبائر

وبا استفاده از استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم
1395/6/30 ساعت 15:42
کد : 350
لینک مطلب

■ چگونه می توان مسجدی مطلوب و جذاب داشت

به بعضی از راهکار ها اشاره می‌کنیم: 1.فضای مناسب و آراسته انتخاب محل ساختن مسجد، نقشه‌ و معماری آن، امكانات و فضای سبز و… باید حساب‌شده و از روی اصولی صحیح باشد؛ مسلم است که احداث مسجد در كوچه و پس كوچه‌ها و با مساحت كم و بهطرزی نامناسب، جذابیت لاز ...

■ همسرم گاهی اوقات در نماز کاهلی می کند وظیفه من دربرابر ایشان چیست؟

اگر گاهی همسرمان در خواندن نماز سستی می‌کند بهترین روش این است که با روش زبانی به او تذکر ندهیم. بلکه در اوقات نماز، با آرامش و مهربانی، سجاده زیبا پهن کنیم، خود را با عطر دلخواه همسرمان معطر کنیم، لباس سفید و مخصوص نماز بپوشیم، با زیبایی و طمانینه ...

■ میزان پوشش لازم برای زنان در نماز از جهت کمیت و کیفیت چه مقدار است؟

قبل از پاسخ لازم است به عنوان مقدمه نکاتی یادآوری گردد: 1. واژه حجاب در لغت به معنای پرده و حاجب و چیزی است که میان دو چیز حایل و فاصله می شود. [1] البته همان گونه که مفسران و محققان گفته اند، واژه حجاب به معنای پوشش زنان، اصطلاحی است که بیشت ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز