■ آيا اين حديث صحيح است كه پيغمبر(ص) فرمود بر يهود و نصاري سلام كنيد و بر يهود و نصاراي امت من سلام نكنيد؟ گفته اند منظور از يهود و نصاري كساني اند كه صداي اذان و اقامه را مي شنوند و در نماز و جماعت شركت نمي كنند؟ لطفا منبع و مأخذ اين حديث را بيان كنيد؟
پاسخ: در هیچ یک از منابع حدیثی چنین روایتی نیافتیم در کتاب ضیائ الصالحین جوهرچی که از کتب دعا است ودر همین دهه های اخیر نوشته شده این گونه آمده قال الرسول (صلى الله عليه وآله): سلّموا على اليهود والنصارى ولا تسلّموا على يهود أمّتي، قيل: يا رسول الله ومن يهود أمتك؟ قال: من يسمع الأذان والإقامة ولا يحضر الجماعة. {بر یهود ونصاری سلام کنید وبر یهود امت من سلام نکنید گفته شد ای رسول خدا یهود امت شما کیانند حضرت فرمود کسانی که صدای اذان واقامه را میشنوند ودر جماعت شرکت نمی کنند } لکن همان گونه که گفتیم این کتاب از کتابهایی است که در همین عصر خودمان نوشته شده و این که نویسنده این کتاب این نقل را از کدام منبع نقل کرده برای ما معلوم نیست.
■ آيا براي خواندن نماز شب در قرآن دستوري وجود دارد؟
از آيات قرآن استفاده مي شود كه نماز شب از مستحباتي است كه سخت مورد تأكيد قرار گرفته است خداوند متعال در سوره اسرا براي رسيدن انسان ها به مقام محمود توصيه به نماز شب نموده و فرموده است:« و مِن الّيل فتهجّد به نافلة لّك عسى أن يبعثك ربّك مقاما مّحمودا» ...
■ فلسفه ارکان اصلی نماز مانند نیت، قیام، ركوع و سجود در نماز - جدا از بحث تعبدي آن - نمايانگر چيست؟ چه واقعيتي را مي خواهد نشان دهد؟
فلسفه نيت:
عنصرى كه به عمل انسان، بها مىدهد، نيت و انگيزه و هدف اوست. از همين رو، در آيات قرآن، كلمه«فى سبيل الله، فراوان به كار رفته (70 بار) و اين هشدارى است كه انسانها مواظب اعمال و نيّات خود باشند كه در راه خدا باشد، نه براى غيرخدا يا انگيزهه ...