■ تقاص کسي که نماز نمي خواند در اين دنيا و آخرت چيست؟

پاسخ از طرف محمدسعید اختریان پور: آنچه كه در دنيا و آخرت نصيب بي نماز مي شود و در آيات و روايات به آن تصريح شده از قرار ذيل مي باشد:
يك – بي نماز در دنيا زندگي پرمشقتي دارد و در قيامت كور محشور مي شود:
خداي متعال تصريح نموده هركس از ياد الهي رويگردان شود زندگي سختي داشته و در قيامت كور محشور مي شود آنجا كه مي فرمايد:« وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْري فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْكاً وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمى‏» ؛« و هر كس از ياد من روى گردان شود، زندگى(سخت و) تنگى خواهد داشت؛ و روز قيامت، او را نابينا محشور مى‏كنيم!»
دو - بي نماز از ياري خداوند محروم است:
قدرت نماز گذاران از نماز و خداوند است. كسيكه نماز مي خواند در هر نمازي با گفتن«اياك نعبد و اياك نستعين» ؛« پروردگارا فقط تو را مي پرستيم و فقط از تو ياري مي جوييم» از خداوند طلب ياري مي جويد اما بي نماز خود را از اين ياري محروم مي نمايد و ضعيف مي ماند.
سه – بي نماز آرامش روحي ندارد:
کسي که نماز نمي خواند همواره مضطرب و نگران است، زيرا دل انسان تنها با نماز و ياد خدا آرام مي شود:« وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْري» ؛« و نماز را براى ياد من بپادار!» و در آيات ديگري از قرآن براي اين ذكر و ياد خدا ويژگي هايي مطرح نموده است از جمله اينكه يا ذكر و ياد الهي است كه دلها آرام مي گيرد« أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» ؛«آگاه باشيد، تنها با ياد خدا دلها آرامش مى‏يابد!»
چهار - بي نماز در لحظه مردن با التماس درخواست بازگشت به دنيا را دارد
کسي که عمدا نماز را اقامه نمي کند هنگام مردن براي برگشت به دنيا و جبران گذشته ملتمسانه تقاضاي برگشت مي کند. پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم به علي عليه السلام فرمود:« يَا عَلِيُّ تَارِكُ الصَّلَاةِ يَسْأَلُ الرَّجْعَةَ إِلَى الدُّنْيَا»« يا علي تارك نماز بازگشت به دنيا را درخواست مي كند» سپس در ادامه فرمود:« و اين گفتار خداوند متعال است که در قرآن کريم فرموده است:« حَتَّى إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ- قالَ رَبِّ ارْجِعُون‏ ‏؛ لَعَلِّي أَعْمَلُ صالِحاً فيما تَرَكْتُ كَلاَّ إِنَّها كَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها ‏» ؛« [ آنان هم چنان به راه غلط خود ادامه مي دهند ] تا زماني که مرگ يکي از آنان فرا رسد [ در آن حال ] مي گويد: پروردگار من ! مرا باز گردان ! شايد در آنچه ترک کردم [ و کوتاهي نمودم ] عمل صالحي انجام دهم [ به او مي گويند چنين نيست، ] اين سخني است که او به زبان مي گويد» .
پنج - بي نماز حتما جهنمي خواهد بود!!
در قرآن کريم آمده: در قيامت يكي از سؤال هايي كه بهشتيان از جهنميان مي پرسند در خصوص علت جهنمي شدن آنها مي باشد كه آنها جواب مي دهند ما به خاطر اين جهنمي شديم که نماز نمي خوانديم. خداوند متعال اين مكالمه را چنين بيان داشته:« في‏ جَنَّاتٍ يَتَساءَلُونَ؛ عَنِ الْمُجْرِمينَ؛ ما سَلَكَكُمْ في‏ سَقَرَ؛ قالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ» ؛« آنها(مومنان)در باغهاى بهشتند، و سؤال مى‏كنند... از مجرمان: چه چيز شما را به دوزخ وارد ساخت؟!» مى‏گويند:«ما از نمازگزاران نبوديم»
لذا عاقبت بی نماز گرفتار شدن به عذاب الهی است مگر اینکه توبه نموده و به جبران گذشته خود بپردازد.
شش - حقارت بي نماز در قيامت
افراد بي نماز با حقارت و ذليلانه وارد جهنم مي شوند همانگونه كه خداوند متعال فرموده است:« إِنَّ الَّذينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتي‏ سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرينَ» ؛« آنان كه از عبادت كردن به خداوند تكبر مي ورزند، هرچه زودتر ذليلانه به جهنم فرو خواهند رفت.»
1401/9/12 ساعت 13:57
کد : 225
لینک مطلب

■ عوامل درونی (اخلاقی) ترک نماز و درمان آنها چیست؟

بعضی از عوامل درونی و کاستی‌های اخلاقی که سبب می‌شود بعضی از افراد نماز را رها کنند، عبارتند از: کبر، ناامیدی، ضعف اراده، احساس ریا و خودنمایی، احساس تحجر و عقب‌ماندگی، لجاجت. در ادامه به توضیح مختصر و ریشه‌یابی هر یک از آنها پرداخته، راهکارهایی برای ...

■ گریه بر امام حسین بالاتر است یا نمازشب ؟

آیت الله بهجت رضوان الله علیه : بكاء در مصائب اهل بیت و به خصوص سیدالشهدا ، شاید از آن قبیل مستحباتی باشد که افضل از آن نیست؛ یعنی افضل از آن در مستحبات نیست. «بُكاءُ مِن خَشيةِ الله» (گریه از ترس خداوند) هم همین طور است که شاید افضل از آن نباشد ...

■ قضيه غروب كردن آفتاب و قضاشدن نماز حضرت علي(ع) كه پيامبر اكرم(ص) دعا كردند و آفتاب دوباره طلوع كرد و بعد از نماز عصر حضرت علي(ع) غروب كرد، چه بود؟ آيا امكان دارد كه حضرت علي(ع) نمازش قضا شود؟

در اين باره مطالب و ديدگاههاي مختلفي وجود دارد که قضاوت قطعي را بسيار مشکل، بلکه تا حدي ناممکن مي سازد.آنچه در اينجا تقديم مي گردد يکي از ديدگاهها در اين باره است: مرحوم مجلسي در كتاب بحارالانوار از منابع مختلف همانند قرب الاسناد، علل الشرايع، بصائ ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز