■ انجام برخي دستورات ديني نظم زندگي و نظم فيزيولوژيک ما را به هم مي زند مثلاً شب زنده داري باعث مي شود که در طي روز به علت کم خوابي با سردرد يا عدم تمرکز مواجه باشيم يا مثلاً رفتن به نماز جماعت باعث گرفته شدن وقت و بازماندن از کارهاي مهم علمي و شغلي مي شود، چاره چيست؟

پاسخ: عنوان مقدمه بايد عرض كنيم:
خداوند متعال تمام آفرينش را براساس نظم استوار نموده است و در دستگاه خلقت، هر پديده اي جاي خاصي دارد و مأموريت و كار ويژه اي به عهده دارد. كرات آسماني در مدار معيّني حركت مي كنند، فصول سال و گذشت شب و روز نظم خاصي دارد و خلقت اشيا از اندازه، حدّ و ميزان خاصي برخوردار است. خداي تعالي مي فرمايد:«إِنَّا كُلَّ شَيْ‏ءٍ خَلَقْناهُ بِقَدَرٍ»( قمر، آيه 49) ما هر چيزي را به اندازه (و روي حساب) آفريديم.
درقرآن كريم نيز بخش عظيمي از دستورات و سفارشات در راستاي تنظيم انديشه و اعمال انسان است. اميرمؤمنان ـ عليه السلام ـ مي فرمايد:« أَلَا إِنَّ فِيهِ عِلْمَ مَا يَأْتِي وَ الْحَدِيثَ عَنِ الْمَاضِي وَ دَوَاءَ دَائِكُمْ وَ نَظْمَ مَا بَيْنَكُم‏» ؛« آگاه باشيد كه آگاهي از آينده، خبر از گذشته، داروي درد (ناداني و گمراهي) و نظم و ترتيب زندگي روزمرّه شما در قرآن (آمده) است.»
علاوه بر قرآن در روايات اسلامي نيز نظم و انضباط مورد تأكيد قرار گرفته است. به عنوان نمونه، اميرمؤمنان ـ عليه السلام ـ كه بارها نتايج زيانبار بي نظمي و تشتّت را در فكر و عمل مسلمانان ديده بود، در بستر شهادت و در آخرين پيامش، فرزندان خود و مسلمانان را به تقواي الهي و نظم در كارها فراخوانده، مي فرمايد:« أُوصِيكُمَا وَ جَمِيعَ وَلَدِي وَ أَهْلِي وَ مَنْ بَلَغَهُ كِتَابِي بِتَقْوَى اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِكُم‏» ؛« شما را (اي حسن و حسين) و همه خانواده و فرزندانم و هر كس را كه نوشته من به او مي رسد، به تقواي الهي و نظم در كارهايتان سفارش مي كنم.»
با توجه به مقدمه اي كه خدمت شما ارائه شد بايد بگوئيم كه:
اولا: امكان ندارد خداوندي كه بنيان هستي و مخلوقاتش را بر اساس نظم قرار داده و از طرفي قرآن و فرستادگانش همگي انسان ها را دعوت به نظم و انضباط مي نمايند؛ دستوراتي براي بندگانش بدهد و از آنها كارهايي بخواهد كه خلاف نظم زندگي و نظم فيزيولوژيک انسان ها باشد.
ثانيا: بر خلاف آنچه شما مطرح نموده ايد آنچيزي كه نظم زندگي و نظم فيزيولوژيک انسان ها به هم مي زند همان روز مرگيي است كه به خاطر مشاغل كاري و فكري بسياري از مردم دنيا دچار آن شده اند به گونه اي كه شرايط زندگي ناخواسته آنها را به دنبال خود مي كشاند تاجايي كه به خاطر همين كارهاي به ظاهر علمي و كاري مهم انسان شب و روز خود را گم كرده و دچار افسردگي و ديگر امراض مختلف روحي و جسمي مي گردد. اما در پرتو عملي شدن دستورات ديني است كه انسان مي تواند از لجام گسيختگي فعاليت هاي روزمره زندگي جلوگيري نموده و يك نظم دائمي براي ساختار جسمي و روحي خود فراهم نمايد.
به عنوان نمونه اوقات پنج‌گانه نماز در طول روز، زندگی بشر را به نوعی بخش‌بخش و در عین حال طبقه‌بندی می‌كند. مسلمانان در صدر اسلام،به‌كمك اوقات شرعی،روز خود را تقسیم‌بندی و برنامه‌ریزی می‌كردند.شاید آن‌وقت مسلمانان ارزش این برنامه‌ریزی واوقات را نمی‌دانستند،اما امروزه همه می‌دانند كه این طبقه‌بندی اوقات چقدر می‌تواند در صرفه‌جوئی وقت كمك كند.
آداب و احكام ظریف نماز موجب مي شود، ناخودآگاه در طولانی‌مدت پذیرش انضباط و برنامه‌ریزی را در زندگی آسان و روح نظم را در انسان تقویت شود.
شهید مطهری(ره) می‌گوید:«عبادت كه می‌خواهی بكنی یك وقت مشخصی دارد و دقیقه‌اش هم حساب می‌شود... انضباط و وقت را باید بشناسی و جز در وقت خودش در وقت دیگر نباید نماز بخوانی.»
لذا مي بينيم كساني مانند امام خميني (قدس سره ) كه در اين مكتب رشد پيدا كرده اند از منظم ترين افراد جامعه بوده و با مطابقت دادن خود با همين نظم الهي توانسته اند به تمامي كارهاي مهم تحصيلي و شغلي خود رسيدگي نموده و به بالاترين درجات علمي و شغلي نيز نائل گردند.
آري! نماز، يک برنامه ي منظمي است که روح انضباط را در انسان، تقويت مي کند، و اوقات آن بر اساس حرکت منظم خورشيد، و سفيده ي سحر قرار گرفته و شرائط و اجزاء آن همچون مهره هاي تسبيح است که نماز و ارتباط با خدا، نخ آن مهره ها است، به اين ترتيب روح سست و سهل انگار و يا سرکش انسان از کلاس نماز، تعديل و تنظيم مي شود و از کندروي و تندروي، محفوظ مي ماند.
ثالثا: اگر خداوند متعال نسبت به مساله دستوري داده اند شرايط بهتر عملي شدن آن را نيز بيان كرده اند كه مجموعه رعايت آن شرايط است كه مي تواند به بهترين وجه نظم فزيولوژي بدن را حفظ نمايد به عنوان نمونه براي اينكه فردي بتواند نماز شب را به نحو مطلوب بجا بياورد و در طي روز با مشكلي مواجه نشود اول توصيه شده كه در ابتداي شب انسان به رختخواب برود و در مرحله بعد نيز توصيه شده كه انسان در طي روز و مشخصا قبل از ظهر استراحت نمايد كه با پياده نمودن چنين نظمي حتي افراد دچار ميگرن هم با خواندن نماز شب دچار مشكل نمي شوند.
بنابر اين بهترين راه چاره اين است كه به آنچه خداوند متعال به عنوان آگاه ترين موجودات به ساختار جسمي و روحي انسان و همچنين بهترين برنامه ريز براي حفظ نظم و سلامت است عمل نمائيم تا در پرتو آن هم به موفقيت هاي مادي و هم معنوي نائل گرديم.
1394/10/5 ساعت 11:23
کد : 195
لینک مطلب

■ شیوه خواندن نماز عید قربان به چه صورت است؟

شیوه خواندن نماز عید فطر و عید قربان: این دو نماز به یک صورت خوانده می شود، دو ركعت است در ركعت اول حمد و سوره اعلى بخواند ـ البته می تواند هر سوره دیگری خواست بخواند ـ و بعد از قرائت‏ پنج تكبير بگويد و بعد از هر تكبير اين قنوت را بخواند: اللَّهُم ...

■ اگر انسان نماز فقط و فقط به خاطر ترس از جهنم بخونه، نه به خاطر خدا، فايده اي داره و اصلا اينجور نمازي اونو به خدا نزديک مي كنه؟

انسان ها ممكن است با انگيزه هاي متفاوتي خداوند متعال را عبادت كنند كه اين انگيزه ها هر چند متفاوت است اما در نهايت به خاطر خداوند متعال مي باشد ممكن است فردي نماز بخواند اما نماز و عبادت او براي رسيدن به صواب هاي اخروي آن باشد و امكان دارد فرد ديگري ...

■ کدام يک از اين دو صحيح است؟: بنده سراغ نوافل و مستحبات نمي روم و به جاي آن، به قضاي واجبات گذشته مثل نماز مي پردازم چون با وجود حق الله و واجبات ِ قضا نشده، نوافل و مستحبات نيز پذيرفته نمي شوند و اثري ندارند. بنده نوافل و مستحبات را به جا مي آورم به اميد آن که توفيقي جهت قضاي واجبات گذشته نيز حاصل شود و موفق به قضاي واجبات گردم؟

از نظر شرعي اگر کسي نماز واجب قضا د اشته باشد خواندن نافله براي او جايز است بر خلاف روزه که با وجود داشتن قضاي روزه نمي توان روزه مستحبي گرفت. از سويي ديگر بر عهده داشتن قضاي نماز به معناي قبول نشدن نماز مستحبي و نوافل نمي باشد و هر کدام وظيفه اي اس ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانسایت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز