■ آيا پيامبر(ص) در نمازشان قنوت مي خواندند؟ اگر خير پس اين حکم چگونه پيدا شده است و اگر بله چرا اغلب مسلمانان اين حکم را در احکام فقهي خود ندارند؟

پاسخ: قنوت از مستحبات نماز واجب و مستحبی است و در کتب شيعه، روايات معتبري از رسول اکرم ‏صلي الله عليه وآله وسلم و ائمه اطهار ‏عليهم السلام نقل شده است که تمامی بر فضيلت قنوت در تمام نمازها گواهی می دهد.
علامه محمد تقی مجلسی در کتاب فقهی گرانسنگ« لوامع صاحبقراني» فصلی را با عنوان« قنوت سنتى است از سنن حضرت سيد المرسلين» گشوده و در فرازی از این فصل، این سخن حضرت امام محمد باقر صلوات اللَّه عليه را نقل می کند که ایشان درباره کسی که قنوت را ترک گفته بود، فرمود:« مرا خوش نمى‏آيد كه كسى، از سنت حضرت سيّد المرسلين (ص) رو را بگرداند».
متون حدیثی اهل سنت نیز، بر انجام قنوت از سوی پیامبر(ص) گواهی می دهد؛ از جمله به این دو دقت کنید:
ابن مسعود می گوید:«ان النبي عليه السّلام قنت قبل الركوع؛ پیامبر(ص) قبل از رکوع، قنوت بجای می آورد»
در روايت ديگري از اهل سنت چنين نقل شده: براء بن عازب كه از ياران رسول خداست ي‌گويد:«كان رسول الله(ص) لا يصلي صلاه مكتوبه إلا قنت فيها» ؛« پيامبر نماز واجبي نمي‌خواند مگر اين كه در آن قنوت به جا مي‌آورد.»
درباره قنوت نماز در میان اهل سنت اختلاف فتوا وجود دارد ابو حنيفه مي‌گويد: قنوت جز در نماز« وتر» در ديگر نمازها مكروه است اما دو فرقه مالکي و شافعي‏، با استناد به روایت انجام قنوت توسط پیامبر(ص)، حکم به استحباب قنوت در نماز صبح و در هر پيش آمد ناگوار نموده‏اند.
1394/10/5 ساعت 10:52
کد : 166
لینک مطلب

■ آيا اذان رایج شیعیان در زمان رسول خدا ( صل الله علیه و آله ) وجود داشت و در آن زمان نیز به هنگام اذان، در ادامه شهادت به نبوت، شهادت بر ولایت حضرت علی ( علیه السلام) نیز ذکر می شد؟

درباره اذان رایج در میان شیعیان، در ادامه شهادت به نبوت و رسالت پیامبر0 صل الله علیه و آله، شهادت بر ولایت و امامت نیز به عنوان مستحب گفته می شود و بنابر اتفاق همه مراجع بزرگوار تقلید شیعه، جزء اذان نیست علاوه بر این که شیعه دلایل در دست دارد که نشان ...

■ نماز چه نقشی در تربیت اخلاقی افراد دارد؟

1.رام کردن نفس و از بین بردن تکبّر حضرت علی (علیه السلام) مى فرمايد: «نماز به همه وجود انسان آرامش مى بخشد، چشمها را خاشع و خاضع مى گرداند، نفس سركش را رام، دلها را نرم و تكبر و بزرگ منشى را محو مى كند.» (1) 2.زنده كردن حس شكر گزاري پرستش خدا حس ...

■ آیا می‌توان نماز والدین را برای پدر بزرگ و مادر بزرگ هم خواند؟ و آیا باید در نیت اسم‌هایشان را ذکر کنیم؟

پاسخ اجمالی در برخی از منابع روایی - البته بدون آن‌که صریحاً مستند به روایتی شود - نمازی تحت عنوان «نماز والدین» چنین نقل شده است: این نماز دو رکعت است؛ در رکعت اول بعد از حمد، ده مرتبه آیه «رَبَّنَا اغْفِرْ لِی وَ لِوَالِدَیَّ وَ لِلْمُؤْمِنِ ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانسایت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز