■ چرا« حي علي خير العمل» در اذان اهل سنت وجود ندارد؟

پاسخ: بر اساس آنچه كه از روايات اهل بيت پيامبر ( عليهم السلام ) وارده شده معلوم مي شود«حي علي خيرالعمل» جزو اذان بوده و در عهد پيامبراكرم(ص) و تا عهد ابي بكر و قسمتي از عهد عمر در اذان گفته مي شد بعدا عمر دستور دارد آن را از اذان و اقامه حذف كنند.
در روايتي از ابن عباس سوال كردند: به چه علت« حىّ على خير العمل»، از اذان حذف شده است؟ جواب داد:«عمر مى‏خواست مردم با تكيه كردن بر نماز جهاد را ترك نكنند و به اين جهت آن را از اذان حذف كرد.»
در روايت ديگري فردي به نام محمّد بن ابى عمير همين سوال از امام رضا عليه السلام پرسيد؛ حضرت فرمودند: علّت ظاهرش را جويا هستى يا از علّت باطنى آن سؤال مى‏كنى؟
محمّد بن ابى عمير مى‏گويد: عرض كردم از هر دو مى‏پرسم.
حضرت فرمودند: امّا علّت ظاهرش، آن است كه مردم جهاد را به خاطر نماز ترك نكنند و امّا علّت باطنى آن، خير العمل ولايت است لذا كسى كه امر به ترك«حىّ على خير العمل» از اذان نمود قصدش اين بود كه بر ولايت تحريص و تحريكى نباشد.
حذف اين فراز از اذان در حالي صورت گرفت كه مسلمانان در زمان پيامبر(ص) به هر دو فريضه« نماز» و« جهاد» اهميت مي دادند و هيچ كدام مانع ديگري نمي شد. علاوه براينكه كسانيكه اين فراز از اذان را حذف نموده اند بايد به اين سوال پاسخ دهند كه مگر پيامبر(ص) نمي دانستند خيرالعمل نماز است يا جهاد تا اين فراز را در اذان ذكر ننمايند ولي بعدا ديگران بعدا پي به اين مساله برده و آن را از اذان حذف كردند؟
1394/10/5 ساعت 10:44
کد : 157
لینک مطلب

■ فلسفه آرام خواندن قرائت در نماز ظهر و عصر و بلند خواندن آن در نماز مغرب و عشا چيست؟

جهر و اخفات در نماز - چنان چه از بعضی از روایات استفاده میشود - یکی از سنت‏هایپیامبر اکرم(ص) است که خداوند خواسته با این سنت امت را نسبت به پایبندی به سیره و سنت پیامبرش آزمایش کند کما اینکه پیامبر خدا در خصوص نماز می فرمودند: که طبق حديث نبوي«صلوا ک ...

■ چرا در پنج نوبت شبانه روز تنها 17 ركعت نماز واجب شده نه كمتر و نه بيشتر؟

اَحكام دين، دو دسته‌اند: الف) احكامي كه فلسفه و حكمت آنها بيان شده است؛ مانند روزه، حج و شراب و.... ب) احكامي كه فلسفه آن بيان نشده است؛ مانند تعداد ركعت نمازها. 3ـ اين كه سبب بيان نشدن علل و حكمت‌هاى بعضى از اَحكام مانند تعداد ركعت نمازها چيست، ...

■ بهترین تعقیبات نماز را بیان نمائید؟

براي تعقيبات نمازهاي يوميه ادعيه و اذكار بيشماري از سوي معصومين عليهم السلام بيان گرديده است كه هر كدام در جايگاه خود بهترين تعقيبات مي باشد ؛ اما از آنجا كه نسبت به برخي از تعقيبات نماز توصيه هاي بسياري شده است اشاره اي گذرا به آنها مي نمائيم: الف ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانسایت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز