■ نمازي كه حضرت علي(ع) اقامه كردند در حالي كه تيري در پايشان گير كرده بود و طبيب با توجه به گفته و توصيه فرزندان و اطرافيان آن حضرت(ع)، سر نماز تير را از پاي ايشان در آورد و با توجه به اين كه یکی از شرایط صحت نماز طهارت بدن و لباس می باشد و خون بيشتر از يك سكه 2 ريالي نماز را باطل مي كند آيا باطل است و يا حضرت(ع) آن را قضا كرده اند و اگر باطل شده حضرت قضا ننموده اند آيا خداوند نماز را همان گونه پذيرفته اند با توجه به اين كه قوانين خداوند لايتغير بوده مگر قانون خدا تغيير مي كند پس حسابگري و عدل دقيق خدا چه مي شود مگر او بين بندهايش فرق مي گذارد؟

پاسخ: ابتدا بايد همه جوانب یک واقعه تاریخی را بررسى کرد و پس از يقين به وقوع آن به داورى نشست. از همین رو ابتدا بايد بررسی کرد كه على( ع )چنين نمازى خوانده يا نخوانده است؟و اگر خوانده باشد بايد شرايط اين نماز و شرايط حضرت على( ع )را در نظر گرفته و پس از آن داورى كنيم. اگر چنين بكنيم هيچ سؤالى بى جواب نمى ماند.
الف - بررسى این واقعه
يكى از علماى اهل سنت به نام«علامه محمد صالح كشفى حنفى» در كتاب خود به نام«المناقب المرتضويه» چاپ بمبئى هند، ص 364 چنين آورده است:«روى انّ عليا( ع )قد اصاب رجله فى غزوه احد سهم صعب اخراجه. فأمر رسول الله( ص )بعد فراغه عن الصلاه بأنه لم يلتفت بذلك» ؛« روايت شده كه در جنگ احد تيرى به پاى على( ع )فر رفت و بيرون آوردنش سخت شد. پيامبر اسلام دستور داد تير را در حالى كه على( ع )مشغول نماز است در آوريد. بر اساس دستور پيامبر تير را از پاى على( ع )در آوردند. على( ع )پس از پايان نماز گفت: متوجه كشيدن تير نشدم.»
این حديث در هیچیک از کتب روایی معتبر شیعه اعم از اصول کافی، فروع کافی، بحارالانوار و... ذکر نگردیده است و اگر هم در جایی به این داستان اشاره شده سندی برای آن ذکر نگردیده است به عنوان نمونه در منتهى الآمال، ج 1، ص 288 چاپ هجرت، آمده است ولى اشاره به مأخذ آن نشده است؛ در منهاج البراعه ج 8، ص 152 در شرح خطبة 122، ماجراى در آوردن تير از پاى امام را ذكر كرده و گفته است: روايت كرده اند كه در جنگ صفين تير به پاى امام اصابت كرد و جراحان نتوانستند تير را در آورند. وقتى على( ع )به نماز ايستاد، جراحان در حال سجده تير را در آوردند و وقتى كه على( ع )نماز را تمام كرد، متوجه شد كه تير را در آورده اند و فرمود: سوگند به خدا احساس نكردم و متوجه نشدم. در اين كتاب هم به مأخذ روايت اشاره نكرده است.
البته بر اساس اصول و قواعد«علم الحديث» اين حديث حديثى صحيح به شمار نمى رود چون راويان آن معلوم نيستند ولى چون يك مسأله تاريخى است، ضرورت ندارد در پى تحقيق كامل درباره سند آن باشيم.
ب - بررسی فقهی نماز آنحضرت در چنین شرایطی
با فرض درستی حدیث، نماز آن حضرت با لباس و بدن خونی از لحاظ شرعی نیز صحیح بوده و حتی نیاز به قضاء هم ندارد چراکه
اولا: على( ع )مشغول نماز خود بوده و به دستور پيامبر تير از پاى او كشيدند و اگر موقع كشيدن تير خون هم بيايد مشكلى براى على( ع )پيش نمى آيد چون آن حضرت متوجه اين اعمال نبوده و نمازش با مشكل مواجه نشده است. همانگونه که اگر کسی در حال نماز باشد و فرد دیگری مقدارى خون به لباس هاى وی بريزد و او متوجه رفتار این فرد نباشيد و بعد از نماز بداند كه در لباسش خون بوده است، نماز چنین فردی صحيح است و نياز به قضا ندارد.
ثانیا: بر فرض اینکه حضرت على( ع )متوجه كارهاى پزشك بوده و خون هم جارى مى شد و همه بدن و لباس ایشان هم خونی شده با اين حال باز هم نماز ایشان اشكالى ندارد چرا که ایشان نماز خود را در حال اضطرار اقامه نموده اند بخصوص اینکه در جنگ احد حدود چهل زخم بر بدن آنحضرت وارد شد که بطور طبیعی تا مدتی باید آنحضرت با همین وضعیت نماز خود را اقامه می نمودند.
بنابراین بر اساس احکام لایتغیر الهی نماز آنحضرت هیچ اشکالی نداشته و هر کس دیگر هم جای ایشان بوده و در چینی شرایطی نماز بخواند نماز وی نیز صحیح است و نیاز به قضا ندارد.
مطلب ديگرى كه بايد به آن توجه كنيم اين است كه نماز حضرت على( ع )نماز كاملى بوده و كامل بودن نماز هم به خاطر وجود كمالات معنوى بسيار بالا در جان آن حضرت است و كامل بودن نماز ربطى به كشيدن تير ندارد. كشيدن تير از پاى آن حضرت در حال نماز و توجه نداشتن آن حضرت به رفتارهاى جراح از نشانه هاى كامل بودن نماز است و پيامبر اكرم مى دانستند كه نماز على چگونه است و براى همين دستور دادند كه تير را در حال نماز بيرون بكشند. آنچه براى على( ع )فضيلت است، نماز كامل است وگرنه كشيدن تير در حال نماز براى على( ع )فضيلت نيست. ممكن است بپرسيد: مگر مى شود تير از پاى كسى در آورند و او احساس درد نكند؟ در جواب بايد گفت: اين، ممكن است و نشدنى نيست و اگر حواس انسان به طور كامل با خدا باشد، احساس درد نمى شود. روز عاشورا امام حسين( ع )و يارانش در برابر شمشير هاى دشمن قرار گفته و زخم هاى زيادى بر بدنشان وارد شد ولى آنان درد شمشير ها را احساس نمى كردند.
1395/7/26 ساعت 15:34
کد : 151
لینک مطلب

■ منظور از اخلاص در نماز چیست؟ و از کجا بدانیم نمازی که می خوانیم خالصانه است؟

«اخلاص»، يكى از فضايل درونى مؤمنان و مردان الهى است كه مستلزم پاكى بى‏شائبه اعمال دينى و عبادت‏هاى خالصانه است و از هر گونه ريا و انگيزه غير الهى بدور می باشد. نمازی كه مؤمن در برابر خدا انجام می دهد، قبل از هر چيز اقرار به يگانگى او است؛ يعنى، او ...

■ بعضي مي گويند فلسفه نماز اين است كه انسان را از فحشا و منكر باز بدارد پس كسي كه فحشا و منكر را مرتكب نمي شود، نيازي به نماز خواندن ندارد؟ ما نيز گناه نمي كنيم به همين خاطر هم نماز نمي خوانيم.

اگر قرار بود با اين استدلال كسي نماز نخواند، بايد چهارده معصوم عليه السلام به خاطر معصوم بودنشان از اقامه نماز معاف مي شدند و حال آنكه اين بزرگواران بيشتر از همه نماز مي خواندند. ادعاي چنين افرادي مبني بر گناه نكردنشان يك ادعاي پوچ و بي اساس است چر ...

■ در بررسي هايي که بنده انجام دادم، مشاهده کردم بر اساس آيه 130 سوره طه اوقات نماز طور ديگري شرح داده شده و منابع روايي شيعه و به خصوص در نامه اي از حضرت علي(ع) به فرماندار مصر، اوقات نمازهاي يوميه مطابق آنچه امروزه اهل تسنن انجام مي دهند به صورت جداگانه بيان شده و حتي حضرت در نامه مذکور( که در نهج البلاغه آمده است) بيان مي دارند که نمازها را در اين اوقات به جماعت برگزار نماييد. بنابر اين چگونه مراجع تقليد و عموم شيعه نمازهاي پنج گانه را به صورت جدا از هم نمي خوانند و مثلا نماز ظهر و عصر را با هم مي خوانند؟

گرچه بنا به نظر تمامي فقهاي شيعه خواندن نماز در پنج نوبت (ظهر، عصر، مغرب، عشاء و صبح) امرى مستحب و بهره مندى از ثواب اول وقت و فضيلت وقت خاص را به دنبال دارد؛ ولى خواندن نماز در سه وعده نيز با آيات قرآن كريم تعارض ندارد. اصولاً آياتى كه با صراحت به ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز