■ از نظر ائمه معصومین علیهم السلام چه چيزهایي سبب پذيرش و قبولی نماز مي باشد؟

پاسخ: همانگونه كه گفته شد نماز، غير از شرايط صحّت، شرايط«قبول» و«كمال» هم دارد.
در آيات و روايات، شرايطي براي قبولي اعمال و عباداتي مثل نماز بيان شده از جمله شرط اعتقادي، شرط سياسي، شرط اخلاقي، شرط اقتصادي، شرط اجتماعي، شرط بهداشتي و... كه نمونه هايي از آنها از اين قرار است.
يك - شرط اعتقادي: ايمان به خدا
نداشتن ايمان، مايه تباهي اعمال است:« وَ مَنْ يَكْفُرْ بِالْإِيمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ» ؛«كسى كه انكار كند آنچه را بايد به آن ايمان بياورد، اعمال او تباه مى‏گردد»
دو - شرط سياسي: ولايت
ولايت و رهبري صحيح و آسماني، همه‌ بندگان خدا و بندگي ها و نماز و حجّ و جهاد و... را در مسير الهي قرار مي دهد و به آنها جهت شايسته مي بخشد.
در حديث از امام باقر ـ عليه السّلام ـ است:« كُلُّ مَنْ دَانَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِعِبَادَةٍ يُجْهِدُ فِيهَا نَفْسَهُ وَ لَا إِمَامَ لَهُ مِنَ اللَّهِ فَسَعْيُهُ غَيْرُ مَقْبُول» ؛« هر كسي كه به خدا ايمان دارد و عبادت هاي طاقت فرسا هم انجام مي دهد ولي امام لايقي از طرف خدا ندارد، تلاشش بي فايده است.»
در حديث ديگر امام زين العابدين - عليه السلام - در پاسخ كسي كه پرسيد چه چيزي سبب قبولي نماز است؟ فرمودند:«وَلَايَتُنَا وَ الْبَرَاءَةُ مِنْ أَعْدَائِنَا» ؛« ولايت ما اهل بيت، و برائت از دشمنان ما»
بنابراين شرط قبولي نماز، ولايت است. ولي همراهش بايد تقوا هم باشد. امام باقر ـ عليه السّلام ـ مي فرمايد:« وَ مَا تُنَالُ وَلَايَتُنَا إِلَّا بِالْعَمَلِ وَ الْوَرَعِ» ؛«در خط رهبري ما نيست، مگر آنانكه اهل عمل و تقوا باشد.»
سه - شرط اخلاقي:
الف )تقوا
داستان فرزندان آدم در قرآن آمده است. هر دو قرباني كردند. قرباني يكي پذيرفته شد و ديگري نه. خدا مي فرمايد:«إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِين» ؛« خدا تنها از اهل تقوا مي پذيرد.»
رسول خدا - صلي الله عليه وآله – نيز در روايتي فرموده اند:« لَوْ صَلَّيْتُمْ حَتَّى تَكُونُوا كَالْأَوْتَارِ وَ صُمْتُمْ حَتَّى تَكُونُوا كَالْحَنَايَا لَمْ يَقْبَلِ اللَّهُ مِنْكُمْ إِلَّا بِوَرَعٍ» ؛« اگر آن قدر نماز بخوانيد تا همچون زه كمان شويد، و آن قدر روزه بگيريد تا همچون كمان خم شويد، خدا از شما قبول نمي كند، مگر اين كه انسان با ورع باشيد.»
ب ) حضور قلب در نماز
امام باقر عليه السلام:«عَلَيْكَ بِالْإِقْبَالِ عَلَى صَلَاتِكَ فَإِنَّمَا يُحْسَبُ لَكَ مِنْهَا مَا أَقْبَلْتَ عَلَيْه» ؛« در نماز توجه به خدا داشته باش، زيرا از نماز آن مقدار قبول مي شود كه تو به آن توجه داري.»
چهار- شرط اقتصادي:
الف )رعایت حق و حقوق مردم
رسيدگي به نيازمندان و اداي حقوق محرومان به درجه اي از اهميت است كه گاهي قبولي عبادت بستگي به آن دارد. پرداختن زكات، يا داشتن درآمد مشروع، از اين نمونه هاست.
امام رضا ـ عليه السّلام ـ مي فرمايد:« فَمَنْ صَلَّى وَ لَمْ يُزَكِّ لَمْ تُقْبَلْ مِنْهُ صَلَاتُه» ؛« هر كس نماز بخواند ولي زكات (و ماليات اسلامي) نپردازد، نمازش قبول نمي شود.»
ب ) كسب مال حلال و مباح
علي (ع ) خطاب به كميل فرمود:« يَا كُمَيْلُ انْظُرْ فِي مَا تُصَلِّي وَ عَلَى مَا تُصَلِّي إِنْ لَمْ يَكُنْ مِنْ وَجْهِهِ وَ حِلِّهِ فَلَا قَبُولَ» ؛« اي كميل ! نگاه كن ببين كه در چه چيز نماز مي گزاري و برروي چه چيز به نمازايستادي.اگر آن چيزي را كه براي نمازت استفاده مي كني، حلال و مباح نباشد، نمازت قبول نيست.»
پنج - شرط اجتماعي: خيرخواهي نسبت به ديگران
امام صادق - عليه السلام – فرموده اند:«قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِنَّمَا أَقْبَلُ الصَّلَاةَ لِمَنْ تَوَاضَعَ لِعَظَمَتِي وَ يَكُفُّ نَفْسَهُ عَنِ الشَّهَوَاتِ مِنْ أَجْلِي وَ يَقْطَعُ نَهَارَهُ بِذِكْرِي وَ لَا يَتَعَاظَمُ عَلَى خَلْقِي وَ يُطْعِمُ الْجَائِعَ وَ يَكْسُو الْعَارِيَ وَ يَرْحَمُ الْمُصَابَ وَ يُؤْوِي الْغَرِيب» ؛« خداوند متعال فرمود: نماز كسي را مي پذيرم كه:در مقابل عظمت من خاضع باشد؛ از خواسته هاي نفساني به خاطر من خود را دور كند؛ روزش را با ياد من به پايان برد؛ بر بندگانم بزرگي نفروشد؛ به گرسنه غذا دهد؛ برهنه را بپوشاند؛ به مصيبت ديده مهرباني كند؛ غريب را پناه دهد.»
6. شرط خانوادگي: خوشرفتاري
آئين مقدس و متعالي اسلام، ميان عبادت و سياست و اخلاق و اجتماع، پيوندي منسجم ايجاد كرده است. در امور خانوادگي هم رعايت احترام و حقوق متقابل زن و شوهر را چنان مهم دانسته كه بي توجهي به آن گاهي باعث قبول نشدن نماز مي گردد. و قطع پيوندهاي زميني، به قطع پيوند آسماني مي انجامد.
در اين زمينه پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ فرموده است:« مَنْ‏ كَانَ‏ لَهُ‏ امْرَأَةٌ تُؤْذِيهِ‏ لَمْ يَقْبَلِ اللَّهُ صَلَاتَهَا وَ لَا حَسَنَةً مِنْ عَمَلِهَا ... ثُمَّ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ عَلَى الرَّجُلِ مِثْلُ ذَلِكَ الْوِزْر» ؛« هر كس زن بد رفتار و اذيت كننده اي داشته باشد، خداوند نماز و كارهاي نيك آن زن را نمي پذيرد. (مرد نيز همچنين است)»
نه تنها بد رفتاري زن با شوهر يا برعكس، اين اثر را دارد، حتي نگاه خشم آگين به پدر و مادر هم مانع قبول عبادت است.
امام صادق ـ عليه السّلام ـ فرمود:« مَنْ‏ نَظَرَ إِلَى‏ أَبَوَيْهِ‏ نَظَرَ مَاقِتٍ وَ هُمَا ظَالِمَانِ لَهُ لَمْ يَقْبَلِ اللَّهُ لَهُ صَلَاةً» ؛« نماز فرزنداني كه با خشم به پدر و مادر خود نگاه مي كنند قبول نمي شود. گر چه والدين، نسبت به آنان كوتاهي و ظلمي كرده باشند.
1394/10/5 ساعت 10:03
کد : 127
لینک مطلب

■ ميخواستم بدانم: وقتي اسلام اجازه ي ازدواج با زنان اهل کتاب که مسايلي مانند حجاب و نماز و روزه و... را رعايت نمي کنند را به مرد مسلمان ميدهد آيا ميتوان چنين نتيجه گرفت که از نظر اسلام اين اعتقادات خود فرد است که اهميت دارد و نه کسي که با وي زندگي ميکند و يک انسان مسلمان بايد بتواند همه نوع انسان و طرز فکري را تحمل نمايد و با آنها در کمال آرامش زندگي مسالمت آميز و سرشار از محبت و عشق داشته باشد و اگر مرد مسلماني با زن مسلماني که در بند رعايت مسايل شرعي نيست(منظورم انجام گناهان کبيره نيست) ازدواج کند آيا مي تواند خيالش از اين بابت راحت باشد که خداوند از بابت اين ازدواج از او ناراضي نيست و تربيت فرزندانش را به چنين همسري بسپارد.

در ابتدا باید خاطر نشان کرد اينگونه نيست كه اسلام به طور مطلق ازدواج با زنان اهل كتاب را اجازه داده باشد بلكه از نظر شرعي زنان اهل كتاب مانند مسيحي، يهودي و زرتشتي را مي توان تنها به عقد موقت درآورد و قرار دادن آنها به عنوان شريك دائمي زندگي بوسيله ا ...

■ فضیلت و ثواب نماز جمعه چقدر است؟

چند مورد از فضیلت و ثواب آن را ذکر می کنیم: 1.بخشش گناهان رسول خدا (ص) فرمودند : «كسى كه از روى ايمان و براى خدا در نماز جمعه شركت كند گناهان او بخشیده خواهد شد و برنامه عملش را از نو آغاز مى‏كند.» (1) 2.حرام شدن آتش جهنم بر انسان امام صادق علي ...

■ دلیل تغییر قبله مسلمانان از بیت المقدس به خانه کعبه چه بود؟

استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه 141 و 142 سوره بقره پرداخته است. آیه 141: تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَ لَكُمْ مَا كَسَبْتُمْ وَ لاَ تُسئَلُونَ عَمَّا كَانُواْ ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانسایت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز