■ چه فرقي بين صحت نماز و قبولي نماز وجود دارد؟

پاسخ: به طور كلى در عبادات - كه يكى از بارزترين آن نماز است - سه شرط لازم است:
1 - شرط صحت؛ 2 - قبولى. 3- شرط كمال
اول - شرايط صحت نماز، شرايطي مي باشند كه در صورت فقدان يكي از آنها نماز باطل بوده و اصل تکليف نماز از انسان ساقط نمي شد و در صورت عدم جبران، مکلف عذاب مي گرديد.
شرط صحت نمازكه خود به دو عامل بستگى دارد:
الف - صحيح بودن شكل ظاهرى نماز
صحيح بودن شكل نماز؛ به اين است كه به همان شكل و شيوه معين از سوى خدا و مكتب انجام گيرد؛ نه از روى سليقه‏هاى شخصى. رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ مي فرمايد:« لَا قَوْلَ وَ لَا عَمَلَ وَ لَا نِيَّةَ إِلَّا بِإِصَابَةِ السُّنَّةِ» ؛« ارزشي براي گفته ها و عمل ها و نيّت ها نيست،‌ مگر آن كه طبق دستور و سنت انجام گيرد.»
حضرت ابراهيم(ع) از خداوند درخواست مى‏كند:« َ أَرِنا مَناسِكَنا» ؛«خدايا! نحوه صحيح عبادت را به ما نشان بده» (ارنا مناسكنا). پس اين كه كجا بايد شكسته بخوانيم و يا تمام، آهسته بخوانيم يا بلند، تعداد ركعات و امثال آن چگونه باشد و... مربوط به شكل ظاهرى نماز است كه بايد به همان صورتى كه دستور داده‏اند، انجام دهيم. در غير اين صورت باطل و بى ارزش است؛ مثل دندانه‏هاى يك كليد كه اگر اندكى ريز يا درشت باشند، ديگر قفل را باز نمى‏كنند.
ب - صحيح بودن نيت و هدف آن
صحيح بودن هدف به اين است كه هدف انسان در عبادت، كسب رضاى الهى وانجام وظيفه باشد. پس عبادتى كه براى غير خدا باشد (مثلاً براى ريا، خودنمايى و خوشايند مردم) شرك است و هيچ ارزشى ندارد.
با وجود اين دو عامل نماز داراي شرايط صحت مي باشد
دوم – شرايط قبولى نماز
در نماز صحيح اگرچه شكل ظاهرى آن صحيح و شرايط صحيح بودن را دارا مي باشد و انسان تكليفش را انجام داده و از عقاب خدا رهايى پيدا كرده - ولى رشد آور و تعالى بخش نيست.
مقصود از شرايط قبولي نماز، شرايطى است كه رعايت آن ها، علاوه بر درستى عمل، موجب قرب به خدا و كسب پاداش الهي مى شود. ممكن است نمازى صحيح باشد ولى سبب رشد و تزكيه روح نشود، همچون دارويى كه شفابخش نباشد، يا جنسى در بازار بي مشترى باشد. عبادت هم، گاهى تنها در حدّ نجات بخشى از كيفر است، ولى گاهى انسان را محبوب خدا و عمل را مقبول درگاهش مي سازد.
ج – شرايط كمال
شرايط کمال آنهايي است که در صورت نبود آنها نماز از ثواب و پاداش کمتري برخوردار مي باشد و اگر اين شرايط را دارا باشد ثواب آن بيشتر خواهد بود.
1394/10/5 ساعت 10:02
کد : 126
لینک مطلب

■ چرا هر كار مي كنم از نماز لذت نمي برم و حس مي كنم فقط دارم يه سري كلمات ادا مي كنم اونم از سر وظيفه؟

اگر کسي نفس خود را که به توحيد گرايش دارد، با حب نفس، حب جاه و مقام، حب به دنيا و... دفن کند، ديگر عظمت و كبريايي خداوند متعال را در مقابل اين امور ناديده مي گيريد و اين همان مهمترين علتي كه موجب لذت نبردن انسان از نماز مي شود. امام صادق - عليه السل ...

■ سلام من پسری 28 ساله هستم از بچگی پسری شیطون و بازیگوش بودم الان کمتر شده تا 27 سالگی نماز نخوندم و خیلی پشیمونم البته دست و پا شکسته بعضی وقت ها خوندم بقول مادرم هر وقت کارت گیر هستش نماز میخونی ولی به لطف خدا و امام حسین ع پارسال طلبیئ و 17 روز کربلا رفتم و توبه کردم از همونجا شروع به نماز خوندن کردم تا الان . الان هم دارم میخونم ولی نماز به دلم نمیشینه چون همش فکرم درگیره.درگیر بودنش فقط موقع نماز نیست کلا همش تو فکر هستم حتی تو رانندگی هواسم به همه جا هست ولی فکرم جای دیگه ای هستش هر کاری کردم موقع نماز فکرم جایی نره نشد .بلند نماز خوندم به معنی کلمه ها فکر کردم بازم حواسم پرت میشه لطفا راهنماییم کنید که چی کار باید بکنم سوال دیگم اینه چون شیطنت میکنم یعنی با جنس مخالف در ارتباطم باید چیکار کنم 28 سالمه و شرایط ازدواج ندارم خیلی سعی کردم که با جنس مخالف ارتباط نداشته باشم ولی نشد لطفا بگید چی کار کنم ممنون

به طواف کعبه رفتم به حرم رهم ندادند. که برون در چه کردی که درون خانه آیی نماز حرم الهی است. مهمترین راه برای اینکه ما را به حرم الهی راه دهند، این است که بیرون این حرم با او باشیم تا وقتی نماز را شروع کردیم ما را به حرم الهی راه بدهند. جوان عزیز! ...

■ چرا شيعيان پس از سلام نماز سه بار« الله اكبر» مي گويند؟

دليل اين عمل شيعيان سيره عملي پيامبر و اهل بيت او ( عليهم السلام ) و همچنين توصيه آن بزرگواران بر انجام اين عمل مي باشد. در خصوص سيره پيامبر خدا صل الله عليه و آله از امام صادق عليه السلام نقل شده است كه وقتي پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم، مکه ر ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانسایت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز