شیوه اقامه نماز در ادیان گذشته

■ شیوه اقامه نماز در ادیان گذشته

شیوه اقامه نماز در ادیان گذشته

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، نماز بهترین اعمال دینی است که اگر قبول درگاه خداوند عالم شود، عبادت‌های دیگر هم قبول می‌شود و اگر پذیرفته نشود اعمال دیگر هم قبول نمی‌شود، همان ‌طور که اگر انسان شبانه‌روزی پنج نوبت در نهر آبی شستشو کند، چرک در بدنش نمی‌ماند، نمازهای پنج‌گانه هم انسان را از گناهان پاک می‌کند و سزاوار است که انسان نماز را در اوّل وقت بخواند و کسی که نماز را پست و سبک شمارد مانند کسی است که نماز نمی‌خواند.

پیغمبر اکرم(ص) فرمود: کسی که به نماز اهمیت ندهد و آن را سبک شمارد سزاوار عذاب آخرت است، روزی حضرت(ص) به مسجد رفتند، مردی وارد و مشغول نماز شد و رکوع و سجودش را خوب بجا نیاورد، حضرت(ص) فرمود: اگر این مرد در حالی که نمازش این ‌طور است از دنیا برود، به دین من از دنیا نرفته است.
پس انسان باید مواظب باشد که به عجله و شتاب‌زدگی نماز نخواند و در حال نماز به یاد خدا و با خضوع و خشوع و وقار باشد و متوجه باشد که با چه کسی سخن می‌گوید و خود را در مقابل عظمت و بزرگی خداوند عالم بسیار پست و ناچیز ببیند و اگر انسان در موقع نماز کاملاً به این مطلب توجه کند، از خود بی‌خبر می‌شود، چنان که در حال نماز تیر را از پای مبارک امیرالمؤمنین(ع) بیرون کشیدند و آن حضرت متوجه نشد.

در ادامه سه پرسش درباره نماز می‌آید که توسط مرکز تخصصی نماز پاسخ داده شده است:

*نماز در ادیان گذشته چگونه بوده است؟

-پرستش و عبادت خداوند یکی از مقولاتی است که همه پیامبران الهی مردم را به آن دعوت می‌کردند که قرآن هم به آن اشاره دارد: «اعبدوا الله»، بنابراین هیچ شریعت و دینی از نماز جدا نبوده گرچه شکل ظاهری آن تفاوت داشته است، مثلاً زرتشتیان پنج نماز دارند که هنگام طلوع آفتاب ظهر عصر اول شب و هنگام خواب می‌خوانند.

یهودیان دعاهایی دارند که آن‌ها را در ساعت سوم ششم و نهم روز اول و آخر شب و هنگام غذا خوردن می‌خوانند، مسیحیان نیز روز یکشنبه و بعضی روز شنبه دعاهای دسته جمعی می‌خوانند، البته لازم به یادآوری است که پیروان حضرت موسی(ع) و حضرت عیسی(ع) انجام می‌دهند، با آنچه که این پیامبران بزرگوار آورده‌اند، بسیار متفاوت است، چرا که دستخوش تحریف شده است.

*چرا نماز را به عربی بخوانیم؟

1-رمز وحدت و نشانه یگانگی و یکپارچگی مسلمانان است، امروزه متفکران بر آنند تا مردم جهان به صورت یک کشور واحد در نیایند سعادتمند نخواهند شد و برای این کار نقشه‌هایی طرح کرده‌اند که یکی از آن‌ها داشتن زبان بین‌المللی است، چرا که داشتن زبان واحد برای جمعیتی زیاد نشان از اتحاد دارد.

2-زبان عربی جامع‌ترین و کامل‌ترین زبان‌ها است، به اعتراف اهل فن یکی از کامل‌ترین و وسیع‌ترین زبان‌ها زبان عربی است، اگر این نظر صحیح باشد که هست، چرا انسان با بهترین زبان با معبود خود سخن نگوید.

3-مصون بودن از تحریف؛ از اول اسلام تا کنون دشمن از تمام توان خود برای ضربه به اسلام و کمرنگ کردن ارزش‌ها استفاده کرده است که نماز هم یکی از آن‌ها است و اگر زبان واحد برای نماز نمی‌بود، قطعاً دشمن سوءاستفاده بیشتری می‌کرد.

4-سرسپردگی به دستور خدا انسان وقتی به مقام بلند بندگی نائل می‌شود که مطیع پروردگار باشد، فلسفه برخی احکام که عقل بشر از فهم آن ناتوان است، همین است که انسان عبد و بنده تربیت شود.

*هدف از نماز خواندن چیست؟

-با دقت در مجموعه منظم هستی در می‌یابیم که از کوچک‌ترین ذرات تا بزرگ‌ترین آن‌ها با هدف خاصی آفریده شده‌اند، چرا که آفریدگار جهان خالقی حکیم دانا و توانا است و کاری عبث از او سر نمی‌زند، چه در خلق موجودات و چه در خلق دستورات، بنابراین امر این خالق حکیم به عبادتی مانند نماز قطعاً اهداف عالیه‌ای برای شاهکار خلقتش انسان دارد که به گوشه‌ای از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1-یاد خدا؛ بهترین وسیله برای خویشتن‌داری و کنترل غرایز و جلوگیری از روح طغیانگری که لازمه بعد حیوانی انسان است، یاد خدا است و بهترین جلوه یاد خدا نماز است.

2-دوری از گناه؛ نمازگزار برای صحت و قبولی نماز خود باید از گناهان فردی و اجتماعی دوری کند تا ارتباط او با خالقش اثرگذار باشد، مثلاً در لباس، مکان، آب وضو و غسل نباید حقی از مردم باشد، هر اندازه رعایت این موارد بیشتر انجام گناه کمتر خواهد شد.

3-نظافت و بهداشت؛ شستن بعضی از اعضای بدن در پنج نوبت همچنین شستن تمام بدن در بعضی موارد و نیز استفاده از لباس پاکیزه و بوی خوش و شستن دهان و دندان برای نماز روح بهداشت را در انسان زنده می‌کند.

4-انضباط و وقت‌شناسی؛ سفارش اسلام به خواندن نمازها در ابتدای وقت، انسان نمازگزار را متوجه این مهم می‌کند که انجام هر کاری در وقت خودش انسان را از آفات تأخیر حفظ می‌کند.
 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :
اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در  فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران

1394/1/17 ساعت 06:54
کد : 45
دسته :
لینک مطلب
کلمات کلیدی
نماز در ادیان
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز